Vadászpilóta lehetsz!
„Egy TOP GUN kiképzõ egyszer azt mondta nekem, hogy csak négy foglalkozás közül érdemes választani. Ezek: a színész, a rocksztár, vadászpilóta és az Amerikai Egyesült Államok elnöke.” (Tom Cruise)
A repülés az ember legõsibb vágya, vadászrepülõt vezetni pedig csak keveseknek adatik meg! A Magyar Légierõ Gripen típusú vadászgépekre való átállása gyökereiben változtatja meg mindazt, amit a vadászpilótákról, repülésrõl gondoltunk! A jövõ magyar vadászpilótái a NATO Flying Training Program keretében Kanadában szerezhetik meg a negyedik generációs repülõgép irányításához és harci alkalmazásához szükséges elméleti tudást és gyakorlati kiképzést.
Hogyan lehet belõlem vadászrepülõgép-vezetõ?
Vadászpilótának lenni, nagyon összetett feladat. A kitûnõ egészségi kondíció, a jó látás és hallás, a pszichológiai alkalmasság természetesen alapfeltétel, de az angol nyelvismeret, a mûszaki képzetség vagy érdeklõdés is legalább olyan fontos. Ha igazán a fellegekbe vágysz, akkor még ennél is több kell: elhivatottság, kitartás, akaraterõ, higgadtság mind-mind szükséges ahhoz, hogy a legjobbak közzé kerülj!Miért éri meg vadász pilótának lenni?
Pilótának lenni, ugyan olyan hivatás, mint bármely más szakma. Versenyképes fizetés, karrier lehetõség, és egy igazán érdekes munka. Vadászpilótaként a hazádat szolgálhatod, az ország biztonságáért tehetsz nap mint nap, a hangsebesség többszörösével hasítva a levegõt, a kék égen, szabadon…
A jelentkezés feltételei:
Fõiskolai, egyetemi végzettség, vagy az intézmény utolsó évfolyamának végzése. Be nem töltött 26. életév. Középfokú angol nyelvismeret. A repülõ orvosi vizsgálat vállalása. Hivatástudat, mely alapján karrierjét katonai repülõgép vezetõként kívánja megvalósítani.
A felvételi eljárás:
Repülõorvosi és pszichológiai alkalmasság vizsgálata.
A MH Kecskeméti Repülõkórházban sorra kerülõ pszichológiai alkalmasság vizsgálaton a leendõ katonai repülõgép-vezetõ jelenlegi képességeit és azok lehetséges változásait mérik fel a szakorvosok. A vizsgálat során, csoportos teszteken, egyéni mûszeres vizsgálatokon és célirányos beszélgetéseken vesznek részt a jelentkezõk.
Angol nyelvi ismeretszint felmérése .
A felmérés célja annak megállapítása, hogy a jelölt angol nyelvi ismeret szintje megfelel a követelményeknek, vagy képes-e a rendelkezésre álló idõ alatt a kívánt szintet elérni.
Testi-fizikai állapotfelmérés.
A felmérés részei: 3200 m. futás, felülés, fekvõtámasz, 50 m. úszás.
A katonai repülõgép-vezetést hivatásuknak választók kiképzésének I. fázisára a sikeres felvételt követõen Szolnokon kerül sor. A repülõgépvezetõ-növendékek próbaidõre a MH szerzõdéses állományába kerülnek tisztesi rendfokozattal, a hivatásos és szerzõdéses katonák megtartják rendfokozatukat. A próbaidõ hat hónap. Az NFTC-re történõ beiskolázáskor a hallgatók szerzõdéses tisztként hadnagyi rendfokozattal utaznak Kanadába.
Szolnokon (10 hónap) a Repülõfelkészítési Osztály tanterve alapján a növendékekre angol nyelvi képzés, elmélet és gyakorlati repülési tudnivalók elsajátítása, ejtõernyõs ugrás és Jak-52-es kiképzõ repülõgépeken a „légijártasság” megszerzése vár. Az évfolyam legjobbjai utazhatnak Kanadába, ahol a kiképzés a II-III. és IV. fázissal (3×8 hónap) folytatódik.
A vadászrepülõ képzés II. fázisára a Kanadában lévõ Moose Jaw bázison kerül sor. Itt a leendõ vadász, szállító és helikopter pilóták elõször CT-156 Harvard II légcsavaros gázturbinás kiképzõ gépen szereznek alapvetõ ismereteket. A repülõképzést eredményesen folytatók közül a „jet”-re alkalmas növendékek helyben folytatják tanulmányaikat, a többiek pályamódosítással Portage La Prairie-ben a több hajtómûves szállítógépekkel és helikopterekkel ismerkednek meg.
Kanada középsõ tartományának fõvárosától, Winnipegtõl 80 km-re nyugatra található Portage La Prairie-ben, a Kanadai Légierõ Repülõ Kiképzõ Iskolájának repülõterén folytatják addigi eredményeik függvényében a kiképzésüket az NFTC növendékei. Itt a növendékek a Raytheon King Air C90 többhajtómûves szállító repülõgépeken, vagy a Bell-Textron CH-139 Jet Ranger helikopteren repülnek.
A képzés III. fázisában (Moose Jaw) a sikeresen végzett növendékek már a „jet-arénába” kerülnek, ahol az angol gyártású Hawk sugárhajtású gyakorlógéppel repülnek. A speciális NFTC kék színû repülõgépek a legkorszerûbb fedélzeti berendezésekkel, illetve mûszerezettséggel rendelkeznek. A többfunkciós képernyõk és elektronikai rendszer biztosítja, hogy a pilótafülkében a növendék otthonosan érezze magát a negyedik generációs vadászgépek botkormánya mögött is.
A IV. fázisban (Cold Lake) már nem az alapvetõ repülõtudás megszerzése a cél, a pilóták taktikai tudás szintjét emelik, technikájukat csiszolják, illetve helyzetfelismerõ képességüket fejlesztik. A földi szimulátoros gyakorlások után a vadász és vadászbombázó bevetések következnek.
Az NFTC elvégzése után a hazaérkezõ repülõgép és helikopter-vezetõk hazai típus-átképzésüket követõen a Magyar Légierõ hadrendben lévõ merev és forgószárnyasain kezdik meg katonai szolgálatukat Kecskeméten és Szolnokon. A vadászrepülõk legjobbjai a JAS-39 Gripenre kerülhetnek, a magyar megrendelésre készülõ széria elsõ gépei már megérkeztek a kecskeméti repülõbázisra.
A képzésrõl további információ és jelentkezési hely:
MH Csongrád megyei Hadkiegészítõ Parancsnokság Toborzó Iroda Szeged, Dr. Boross József u. 5. Telefon: 62/554-070; 30/627-1732. E-mail: postmaster@tobsze-ged.axelero.net
Közérdekû közlemény!