Jubileumi év, kiugró sikerek – A Hungerit Japán piacán
A Hungerit Zrt. tizenöt éves jubileumát ünnepli. Az elmúlt évben 1,7 milliárd forintos beruházást hajtott végre a cég, és a közel 30 milliárdos árbevételbõl eredményt is tudott képezni. Azon túl, hogy új piacokat szerez, az elsõdleges megtartani a küzdelmes munka minden gyümölcsét. Kihívás pedig akad bõven…
– Tartalmas, gazdag esztendõt zárt a Hungerit Zrt. Ennek megfelelõen milyen eredmények szerepelnek a társaság könyveiben? – kérdeztük Magyar József vezérigazgatótól.
– Hál’ istennek az elmúlt évünk jól zárult, kis eltéréssel 30 milliárd forint lett az árbevételünk. Ha az utóbbi három évet együtt nézem, az elõzõ két év veszteségét a 2005-ös esztendõ pozitívra hozta ki. 150-200 millió forint közötti eredményünk van összesen a három évben, ami azt jelenti, hogy a tavalyi év kiugróan sikerült a cég szempontjából.
– Az árbevételünk kb. fele export, fele belföld, s amit nagyon kedvezõnek ítélek: közel 1,7 milliárd forintnyi beruházást be tudtunk fejezni. Fejleszteni ilyen feszített ütemben azért kellett, hogy a cég hosszú távú mûködését biztosítani tudjuk.
– A fejlesztésekrõl esvén szó ez az év mi – mindent tartogat a cég számára?
– Visszafogjuk magunkat. Ekkora fejlesztést azért minden évben nem lehet vállalni, habár ráférne még a cégre. Szelídebben folytatjuk, amibe a csengelei élõáru telep rekonstrukciója fér bele, s az július elsejével kész kell, legyen. Továbbá a felgyõi telepünk készül el elsõ lépcsõben, a második része majd jövõre. Gépek, berendezések beszerzését tervezzük a Hungerit területén, amelyekkel a régi, elöregedett gépeinket cseréljük le. Itt, házon belül a csökkent munkaképességûeket foglalkoztató kft-nk külön helyiségben mûködhet, tehát az épület átalakítását el kell végeznünk azért, hogy az ott dolgozók jobban érezzék magukat.
– A tavaly indult “Saslik üzem” beváltja-e a hozzá fûzött reményeket?
– A sasliküzem voltaképpen a Frigo Kft. része, amelyben ugyan a Hungerit tulajdonos. Tavaly akkor tudott indulni, amikor a szezonnak szinte vége volt. Ezért az üzem adottságait már száz százalékban nem tudtuk kihasználni. Jelenleg nagyon sok megrendelésünk van, így két mûszakban dolgoznak a dolgozók. A tényleges eredményeket év végén meglátjuk. Bízom benne, hogy a termékek maximálisan megfelelnek a vevõk igényeinek.
– Hallani olyan híreket, hogy a Hungerit Zrt. keletre terjeszkedik. Valóban?
– Ezek a híresztelések pletykák. Sokat voltam távol, ez tény, de elsõsorban az értékesítés miatt, hogy olyan piacokat szerezzünk, amelyeken még nem voltunk ott. Illetve ha ott is voltunk, csak kis mennyiséggel. Az utóbbi két hétben Japánban és Hon Kongban jártam, nyolc vevõvel tárgyaltunk. Japánban egy a FOODAPEST-hez hasonló élelmiszeripari kiállítást néztünk meg. A repülõjegy árát máris sikerült visszakeresni, ugyanis a személyes találkozások rengeteget lendítenek az ügyünkön. Már konkrét megrendelések érkeztek az út után. Vegyesvállalat, és egyéb cégalapítás viszont nem került szóba.
– Borúsabb témával kell, hogy folytassuk a beszélgetést. A madárinfluenza miatt a belföldi baromfi fogyasztás mintegy 20%-kal esett vissza. Önök ebbõl mit érzékelnek?
– A madárinfluenzával kapcsolatban a sajtóban megjelent kozmetikázott hírek sokat ártottak a baromfiiparnak. Visszaesett a fogyasztás. Mi is 180 ezer csirkét vágtunk eddig hetente, most 120 ezer darab is elegendõ. Biztonsággal ezt tudjuk csak eladni. Mintegy 30%-nyi a visszaesés. Bízom benne, hogy ez a hisztéria – másnak nem tudom nevezni, mert olyan ellen akarunk védekezni, ami még nincs – el fog múlni. A terméktanács úgy döntött, hogy újabb 250 milliós ellenkampányt indít a fogyasztás visszalendítése érdekében.
– A madárinfluenza más baromfiban, kacsa, liba esetében, annyira nem érzõdik. A tovább feldolgozott termékek, itt gondolok a panírozottakra, grillezett termékekre, szintén nem lehet jelen. E termékkörben a forgalmunk nõtt. A januárt és februárt látva tényleges forgalomkiesésünk még szerencsére nincsen. Nem is akarunk emiatt dolgozókat elküldeni. Mostanában is inkább felveszünk embereket. Jó volna ezt a tendenciát megtartani.
– A kialakult helyzetben a fogyasztók megnyugtatása érdekében, az áruk biztonságáért, milyen újabb óvintézkedéseket vezettek be?
– Nem csak az üzemben, az élõáru telepeken is fokoztuk a biztonsági intézkedéseket. Pl. nem engedünk be idegeneket, még én magam sem járok be most a telepekre, pontosan azért, hogy semmilyen fertõzést se vigyünk be, még véletlenül sem. Nagyon komolyan figyelünk rá, hogy idegen madár ne kerüljön a telepek területére. Rendszeresen ellenõrizzük a kialakított védõhálókat. Az állatorvosok a beszállítás elõtt még szigorúbban nézik az állomány egészségi állapotát. Itt az üzemben csak a teljesen egészséges állatokat dolgozzuk fel. Kialakítottunk egy zárt integrációt, ami a szülõpároktól a keltetõre, a takarmány üzemre is kiterjed, így minden területet tudunk ellenõrizni. Rengeteg vevõ audit volt tavaly, amikor a vevõ saját szemével gyõzõdött meg az egyes, az élelmiszerbiztonság területén megtett óvintézkedésekrõl. Az üzemben is maximális ellenõrzés folyik. Minden idegszálunkkal azon vagyunk, hogy az általunk kibocsátott baromfi minden fajta higiéniai és egészségügyi elõírásnak megfeleljen.
– Végezetül: milyen újdonságokkal lepik meg idén a fogyasztókat?
– Az új termékek még kísérleti stádiumban vannak. Most is lesz – a szokásoknak megfelelõen – három-négy új termék. Minden energiánkat lekötötte a madárinfluenza hatásainak mérséklése. A Foodapest idejére biztosan sikerül az új termékkel elõjönni. Az idei Foodapest november végén lesz.
Kép és szöveg:
Dömsödi Teréz