Uralni a lóerőket – Szenvedélye a motorozás

Május közepét írjuk, az utakon egyre több motorossal találkozunk. Készülnek a szabadságra, a motoros túrákra. Van, aki most fontolgatja, hogy motorkerékpárt vásárol. Ellátogattunk egy márkakereskedésbe, ahol Gila Zoltán boltvezetõvel sok mindenrõl beszélgettünk, akinek szenvedélye a motorozás. Igaz, mostanában erre egyre kevesebb ideje jut a munkája miatt.

– Mikor lett a szerelmed a motorozás?
– 10-11 éves koromban kezdtem nagyapám Ko-már típusú, kézi váltós segédmotor-kerékpárjával, ezután következett a komoly Simsonos korszak. A Simson már képes volt igazi túra teljesítményekre, országjáró túrákat – Balaton, Mátra, stb. – tettünk meg vele. 16 évesen nagymotor vizsgát tettem, a 125 köbcentis motor után Honda VF 750C, majd Suzuki GSX-R 750 következett – mesélte, és így folytatta:
– Az Elektroglob Kft. ügyvezetõjének, Sarusi Kis Istvánnak támadt az az ötlete 2003-ban, hogy Suzuki márkakereskedést nyisson Szentesen. A következõ évtõl már motoros szenvedélyem mellett a munkám is a motorozáshoz kapcsolódott.
– Mit tanácsolsz azoknak, akik fiatalon motorozni kezdenek?
– A motorozás sokaknak életforma, de a legtöbb embernek közlekedési eszköz. Alkalmas közlekedésre, versenypályán versenyzésre, kikapcsolódásként túrázásra. Aki fiatalon motorozni kezd, nagy esélye van arra, hogy motoros is marad. Nagyon fontos a fokozatosság! Nem véletlen, hogy kisebb teljesítményû motorokra kapnak jogosítványt elõször a vizsgázók. A lóerõket csodálatos élmény uralni, de ha „szétszaladnak a lovak”, rögtön megvan a baj! Ebben a játékban nincs több életed. Ne vállaljunk tehát többet, mint amit biztonsággal elbírunk. Ez érvényes a hitelek felvételére is. A lehetõségeinket komolyan mérlegeljük, mert a hitelezõ banknál sincs pardon.
Gila Zoltán a motorozás elõnyeirõl azt mondta: – A kedvezõtlen gazdasági viszonyok között nem mindegy, hogy parkolási díj nélkül, 6-, 8-, 10 liter/100 km üzemanyag fogyasztás helyett kényelmesen eljárunk 2-, 3-, 5 liter benzinnel. Mindezek mellett csekély biztosítási díjat és súlyadót fizetnek a robogó tulajdonosai.

– A KRESZ kevéssé méltányos a robogósokkal, miért is?
– Kissé irracionális a KRESZ szabályozása, mi szerint egy elektromos kerékpár bukósisak nélkül, 40 km/h sebességgel haladhat, és 14 éven aluli személyt is szállíthat. A robogós sisakban, egyedül vezethet 45 km/óra sebességgel. Persze a biztonság mindennél fontosabb, de mûszaki tartalomban a robogóink a legjobb elektromos kerékpároknál is sokkal jobb fékekkel, stabilitással, biztonsági rendszerrel vannak ellátva. Robogó vezetéséhez segédmotor-kerékpáros vizsga, 14 éves kortól 50 köbcenti felett már „A” kategóriás vezetõi engedély szükséges, ami két kategóriába osztja el, teljesítmény alapján, a vezetõ lehetõségeit.
– Aki motorral indul útnak, s hogy biztonságban érezze magát, mire hívnád fel a figyelmét?
– Kötelezõ a bukósisakot becsatolni, elsõsegély csomag, izzó készlet, láthatósági mellény legyen nála. A kötelezõ felszerelésen kívül fontos, hogy a sisak jó méretû legyen, és biztonságos védelmet nyújtson. Egy jó kesztyû, protektoros ruházat, megfelelõ cipõ, csizma, a védelem hatását megsokszorozza.
 
A Suzuki Rodeó Ride Szentes márkaképviselet és szerviz hétfõtõl péntekig 8-12, 13-17, szombaton 9-12 óráig tart nyitva, ahol a már említetteken túl is sok mindent megvásárolhatunk.
– Új generációs robogókat 185 ezer forinttól, akciós kitûnõ olasz robogókat 345 ezer forinttól vásárolhatnak üzletünkben. A Suzuki motorkerékpárok teljes kínálata kapható akciós modellek, ajándék kiegészítõk, felszerelések: arcvédõs nyitott sisakok 7900 forinttól, ruházati termékek akciós áron, pl. motoros dzseki 23.000 Ft-tól, csizmák 19.000 Ft-tól. Alkatrészek, szervizelését, javítását, nem csak az általunk forgalmazott márkákhoz vállaljuk.
– Mostanában tervezel-e motoros túrát?
– Idén végre szeretnék eljutni egy hosszú hétvégén Erdélybe. Már rég óta tervezem, hogy elmotorozzak egy túra endúrával a Kárpátok hegyei közé egy kis falucskába, ahol nyugodtabb az élet.
Kép és szöveg:
Dömsödi Mihály

MONOLÓG: A rendõrség fokozott ellenõrzéseket végez az utakon, hiszen eddig országosan tizenketten vesztették életüket motoros balesetben. Vigyázzunk egymásra!

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.