Legrand Zrt: termékfejlesztéssel az energiahatékonyságért – Beszélgetés Károlyi Lászlóval, az év menedzserével

A Menedzserek Országos Szövetsége 2009. évben tizenötödik alkalommal ítélte oda „az év menedzsere” címet, és a vele járó trófeát, amelyet ezúttal Károlyi László, a Legrand Zrt. vezérigazgatója kapott, és hozott haza Szentesre. Ebbõl az alkalomból beszélgettünk többek között arról, hogy a gazdasági válság hónapjaiban mi az a plusz, amivel ilyen rangos elismerést ki lehet érdemelni, milyen megfontolások segítenek át egy cégvezetõt nehéz, ám meghatározó döntéseken, hogyan lehet megtalálni a változások közepette a továbblépés lehetõségeit…

– Vezérigazgató Úr! Milyen elõzményei, feltételei voltak ennek az elismerésnek?
– A pályázat a cégvezetõ szakmai önéletrajzából, az elmúlt év eredményességét bemutató cégadatokból, valamint az ezt megelõzõ három év teljesítményének összefoglalásából állt. A Menedzserszövetség és más szervezetek képviselõibõl álló, 13 tagú zsûri hozta meg a döntést – mondta.
A zsûri Károlyi László kitartó menedzseri tevékenységének tulajdonította, hogy a Legrand Csoport szentesi cége 2006 és 2008 között megháromszorozta termelését, megduplázta árbevételét. Mindeközben folyamatosan javult az eredményessége. Különösen fontosnak ítélték, hogy a gazdasági és pénzügyi válság ellenére a szentesi Legrand közel 25%-kal növelte az elõzõ évhez képest az innovációra, a K+F-re fordított összegeket. De legalább ilyen súllyal számított, hogy a nehéz hazai piaci viszonyok ellenére a Legrand megerõsítette piacvezetõ pozícióját a szerelvénypiacon, és második helyét a kábelcsatorna szegmens területén. Kínálatukban kilencezer különféle, évi 18 millió darab eladott termék szerepel, amelyeket professzionális partnereken keresztül értékesítenek. 
A gazdasági év végeztével adódik a kérdés: az eredeti várakozásaikat mennyire sikerült teljesíteni 2009-ben?

 – Melyek a legfontosabb célkitûzések 2010-re?
– A globalizáció által indukált, egyre gyorsuló ütemû változások hatása alól mi sem tudjuk kivonni magunkat, ezért inkább megpróbálunk az újonnan adódó lehetõségekbõl profitálni. Egyrészt arra koncentrálunk, amiben már most is piacvezetõk vagyunk, erõsségünk ugyanis a szerelvénygyártás, fejlesztés, értékesítés. Másrészt erõforrásokat tartalékolunk pl. olyan újszerû feladatokra, mint az energia hatékonyság, a fenntartható fejlõdés irányába ható termékfejlesztéseink. Olyan energiatakarékos termékeket szeretnénk bevezetni a magyar piacon, amelyekkel eddig még nem voltunk jelen.
– Megyei átlagban évek óta a Legrand a legmagasabb jövedelmeket biztosító vállalkozások egyike. Sikerül ezt még tartani?

– Mi már a 2008-as esztendõ végén egy nagyon átgondolt, megfontolt költségvetést hagyattunk jóvá a tulajdonosokkal, és komoly intézkedéseket hoztunk. Nem volt egyszerû, de értékelve a helyzetet, azt mondom, hogy helyesen cselekedtünk. Az eredmények is ezt igazolják. Tavaly mi is elszenvedtünk egy 17–18 százalékos volumencsökkenést éves szinten. Ezzel szemben a gazdasági egyensúlyunkat megõriztük, mi több, már készültünk a fejlõdésre, a jövõre, kismértékben a beruházásainkat és a kutatásfejlesztésre fordított költségeinket is növeltük. A fejlesztésnél új projekteket nyertünk meg, így tudtuk növelni a fejlesztési csapat létszámát és ennek következtében várhatóan a terhelés is növekedni fog.

 


– Tavaly kifizettük dolgozóinknak a tizenharmadik havi juttatásokat, ami egyrészt vállalati eredmény, másrészt személyes teljesítmény függõ juttatás volt. A tavalyi évhez hasonlóan 2010-ben is az elsõdleges cél a vállalat versenyképességének megõrzése, viszont oda kell figyelnünk a dolgozói jövedelmek versenyképességének megõrzésére is.
– Lesz-e olyan rangos kiállítás, vásár, amelyre ellátogatnak?
– A Magyarországon rendezett szakmai kiállítások és vásárok részvételi költsége folyamatosan nõ, miközben a látogatottságuk csökkenõ tendenciát mutat. Ebbõl is látszik, miért döntöttünk úgy évekkel ezelõtt, hogy inkább mi magunk szervezünk szakmai programokat a partnereink számára.
– A válságra tekintettel változik-e a helyi támogatási politikájuk?
– A Legrand Zrt. stratégiájának fontos része a társadalmi felelõsségvállalás. Egyrészt a mi felelõsségünk, hogy munkatársainknak megfelelõ munkakörülményeket biztosítsunk és segítsük õket személyes fejlõdésükben, támogassuk törekvéseiket és képzési lehetõségeket nyújtsunk a számukra.
Másrészt a vállalati felelõsségvállalás része az is, hogy támogassuk a társadalom számára fontos oktatási intézményeket, környezettudatosságra, társadalmi felelõsségvállalásra nevelõ szervezeteket.
Ebben az évben is fogjuk támogatni a szentesi rendezvényeket, ismételten szeretnénk csatlakozni az Autómentes naphoz a „Két kerékkel egészségesebb” elnevezésû kerékpározással. De természetesen nemcsak itt a városban, hanem az ország más részein is igyekszünk jelen lenni CSR (társadalmi szerepvállalás) tevékenységeinkkel.
Kép és szöveg: dt.

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.