A kisvállalkozókat érintő változásokról – Ügyfélkapu a főszerepben

Január elsejével lépett hatályba a 2009. évi CXV. törvény, amely az egyéni vállalkozásokra, egyéni cégekre vonatkozó jogszabályváltozásokat tartalmazza.

Miközben a változások folytán részben egyszerûbb lesz vállalkozóvá válni, ezzel párhuzamosan a bejelentések jó része elektronikus úton vált kötelezõvé. A konkrétumokról Gémes Erzsébet, a Szentesi Polgármesteri Hivatal vállalkozói ügyintézõje ad tájékoztatást.
– Az újonnan alakuló vállalkozásokat kivéve minden bejelentést, mivel most már a korábbi engedélyeztetési eljárás helyett bejelentési kötelezettségrõl beszélünk, az ügyfélkapun keresztül kell megtenni. Ezután minden egyéni vállalkozónak, egyéni cégnek saját ügyfélkapu elérhetõséggel kell rendelkeznie, amelyhez a polgármesteri hivatal okmányirodájában kell kérni a regisztrációt, – említi.
Az újonnan alakuló vállalkozásnak a vállalkozása bejelentéséhez semmilyen más iratot sem kell csatolnia, a vállalkozni kívánó személy saját felelõssége, hogy a mûködéshez szükséges engedélyekkel, jogosítványokkal rendelkezzen. Késõbb ugyanis a körzetközponti jegyzõ bár-mikor ellenõrizheti ezek meglétét.

Gémes Erzsébet a vállalkozói igazolványról azt mondja:
– Az új vállalkozó dönthet úgy, hogy kéri a vállalkozói igazolványt, amelynek azonban 10.000 Ft illetékterhe van. Az illetéket helyben, vagy csekken is be lehet fizetni. Az igazolvány megléte késõbb is költségeket vonhat maga után, például ha adatváltozást jelent be, 3.000, vagy ha szünetelés után újraindítja a vállalkozását, újabb 10.000 Ft illeték fizetési kötelezettség merül fel. Most már a vállalkozói igazolvány nem kötelezõ, nem feltétele a vállalkozás indításának, vagy folytatásának. Azonban aki rendelkezik vele, a vállalkozás szüneteltetése idejére, vagy a végleges megszûntetéskor azt az irodában le kell adnia.

A polgármesteri hivatal földszintjén, az ügyfélhívó rendszer használatával lehet felkeresni Erzsikét, aki a régi és új vállalkozóknak segít az eligazodásban, hiszen az is újdonság, hogy maximum öt évig szüneteltethetõ a vállalkozás. Ám ezen szándék bejelentését is az ügyfélkapunk keresztül kell megtenni. A bejelentést a www.nyilvantarto.hu/KEKKH oldalon kell kezdeményezni, ahol a szükséges nyomtatványt ki kell tölteni és elküldeni. A kitöltéshez minden útmutató rendelkezésre áll. Az elküldéshez a www.magyarorszag.hu-n keresztül a saját ügyfélkapu adatokkal kell dolgozni. Idéntõl a nyilvantarto.hu olyan nyilvános adatbázis, a-melyben egy-egy vállalkozás alapadatai lekérhetõek, ellenõrizhetõ tehát pl. üzletkötés elõtt, hogy a partner hivatalosan folytatja e a tevékenységét.
Az új szabályozás lehetõvé teszi, hogy egyéni vállalkozó egyéni céggé alakuljon. E folyamatban azonban nélkülözhetetlen kikérni jogi szakember tanácsait, – kapjuk a tájékoztatást.                        
– te –

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.