A HUNOR COOP Rt. elmúlt évéről
A HUNOR COOP Részvénytársaság elnök vezérigazgatójával, Mészáros Zoltánnal a cég 2005-ös esztendejének tapasztalatairól beszélgettünk, aki elmondta, hogy szép számmal hoztak nehéz döntéseket, de mint év végére kiderült, jól döntöttek. Mintegy száz millió forint értékben hajtottak végre fejlesztést, és a 3,5 milliárdos árbevételük szerény profitot is termelt.
A jövõt a további bõvítésben és az élelmiszer jellegû üzletek folyamatos korszerûsítésében látják. Továbbra is hisznek a mosolygós, udvarias helyi kereskedõi szokások vevõmegtartó erejében. Nagyon fontosnak ítéli a cég elsõ embere, hogy a hazai profit itthon is hasznosul.
– Az elmúlt esztendõ üzleti szempontból pozitív volt, inkább a szerkezet átalakítást, mûködési üzletágaink átrendezõdését jelentette, – említette mindenekelõtt.
– Egyes üzletágak kikerültek a Hunor Coop Rt. mûködésébõl, amelyek évtizedes hagyománnyal bírtak. Ilyen a felvásárlás, ill. a lúdintegráció. A belföldi és külföldi piac arra kényszerített bennünket, hogy az üzletág rendkívüli kockázatait nem szabad felvállalnunk, hiszen a teljes kiskereskedelmi hálózatunkra veszélyt jelenthetett volna. Még az elmúlt év elején kimondtuk, hogy felfüggesztjük ezt a tevékenységet. A hangsúly inkább a kiskereskedelemre került nálunk.
– Ez a kiskereskedelem azonban nem a hagyományos értelemben vett tevékenység. Jól gondolom?
– Az elmúlt év arról is szólt, hogy tényleg át kellett a kereskedelmünket alakítani. A sok-sok éves hagyománnyal rendelkezõ iparcikk üzleteink is áldozatául estek annak az igénynek, hogy erõs, húzó élelmiszer kereskedelmi hálózattal rendelkezzünk a térségi piacon. Szerencsére találtunk olyan vállalkozásokat, amelyek a kiesõ üzleteket más profillal az iparcikk szakmában tovább mûködtetik. Mind szentesi, mind a községi iparcikk üzletek sorsa ez lett. Ezt a lépést úgy tettük meg, hogy az ott élõ lakosság ne lássa kárát. Vidéken is olyan vállalkozót kerestünk, aki mind a profilt, mind a készleteinket, és a dolgozóinkat is biztonsággal átvette. Nehéz döntések voltak ezek, azt nyugodtan mondhatom. Letisztulási folyamatnak is nevezném.
– Mennyiben jelent ezután erõs és stabil hátteret az élelmiszerkereskedelemben a COOP üzletlánc?
– Az Országos COOP Üzletlánc ma már háromezer feletti üzletszámmal rendelkezik. Mi a legjelentõsebb szereplõk közé tartozunk, országosan a 10-12. helyet tudhatjuk magunkénak. Az országos összefogás tehát olyan erõt és lehetõséget biztosít számunkra is, hogy az élelmiszerkereskedelmi üzletág erõsítése lehet a legfõbb célunk. Így nem csak üzletmegszüntetésrõl tudok beszámolni, hanem új üzletek létesítésérõl is. Ilyen itt Szentesen a Napsugár áruház, amely a város szívében jól reprezentálja a COOP mûködését. Szentestõl ugyan távol, a makói térségben is van tizenkét üzletünk. Kiszomboron sikerült egy nagy ABC áruházat megnyitnunk augusztusban. Az eltelt négy hónap tapasztalata pozitív. Ebben az irányban szeretnénk tehát tovább lépni. Konkrét terveink vannak arra vonatkozóan, hogy újabb községi ABC-t nyitunk, igyekszünk a községekben, városokban a pozíciónkat tovább erõsíteni, állni a versenyt az óriás multinacionális cégekkel szemben. Meg is fogalmaztuk reklámszlogenünket, amely filozófiája lehet társaságunknak: mi ugyan nem vagyunk a világ nyolcadik legnagyobb üzletlánca, de itthon elsõk szeretnénk lenni a vevõk kiszolgálásában. Ez a mosolygós, udvarias, emberközpontú kereskedést jelenti. Ebben mindig is élen jártunk.
– Jelenleg hány üzletük van összesen?
– Harmincegy üzlet mûködik a HUNOR COOP Részvénytársaság keretein belül, valamennyi élelmiszer kereskedelmet folytat. Néhány kivétellel valamennyi COOP üzlet. Vagy a maxi kategóriába tartozik, mert nagy alapterületû, ill. közepes vagy mini kategóriába sorolható.
– Mennyi eredményt tudtak realizálni 2005-ben?
– Az elmúlt esztendõ jónak volt mondható, a COOP üzleteket üzemeltetõ társaságok közül a mi eredményünk pozitív. Jóval infláció feletti árbevételt sikerült elérni. Visszafogott vagyok azonban a számokat illetõen, hiszen a forgalmunk növekedett, de ez az új üzletek nyitásának is köszönhetõ. A legnagyobb eredmény, hogy a több mint 3,5 milliárd árbevétel, ami az elmúlt évben keletkezett társaságunknál, eredményt is termelt. Szerény pozitív eredményrõl számolhatok tehát be. Talpon maradtunk, és megvan a lehetõség a továbbfejlõdésre. S hogy álljuk a konkurensek támadásait, ehhez jó alapot teremtettünk.
– Beruházásokra mennyiben volt lehetõségük?
– 2005 ilyen szempontból csúcsév volt, több mint százmillió forint értékben fejlesztettünk a hálózatban. Ezek elsõsorban berendezések. Kiemelkedõ e körben a pékségünk, amely igen keresett kenyeret állít elõ, jól kiszolgálja COOP üzleteinket. Ebben a pékségben komoly beruházást hajtottunk végre, amit jó döntésként igazolt vissza az elmúlt néhány hónap.
– 2006. évben milyen terveik vannak ezen a területen?
– Mi olyan társaság vagyunk, ahol igen-igen sûrûn születnek különféle pályázatok. Igyekszünk megragadni minden lehetõséget. Munkatársaim idõt, fáradságot nem kímélve, igen jelentõs számban készítik el, és adják be ezeket. Vannak szerencsére sikereink, de bánataink is, ám nem adjuk fel. Ebben az évben is fejleszteni szeretnénk. Ehhez azonban létfontosságú a pályázat. Mind az országos, mind az uniós forrásokhoz szívesen adjuk a saját anyagi erõnket is. Nagy szükség volna rá, hiszen több ABC bõvítését, átalakítását tervezzük, ami szintén néhány száz milliós összeget igényel.
– Mivel most csökkent az áfa, mindenütt azt halljuk, hogy ez árcsökkenést válthatna ki. Az önök üzleteiben kivitelezhetõ ez?
– Elég sajátos a mi helyzetünk, mert egy COOP üzlet a 25%-os termékekbõl kevesebbet ad el, mint a 15%-osakból. Az alapvetõ élelmiszerek mind a 15%-os körbe tartoznak. A vegyi áruk, kozmetikumok, papír áru és az élvezeti cikkek árcsökkenését várhatnák a vásárlók. Mi természetesen végrehajtottuk az áfa csökkentést. Árcsökkenést azonban csak azon termékeknél tudunk garantálni, amelyeknek az árai rajtunk múlnak. Amennyiben a beszállító emeli az árat, nekünk is kénytelen, kelletlen emelnünk kell azokat. A beszállítók viszont már novemberben áremeléseket jelentettek. Mi a COOP üzletlánc sikertermékeinél tudtunk az áralakulásra hatással lenni. A termékek energia igénye jelentõs, a közületi energia árak emelkedése más tényezõkkel társulva – mondjuk meg õszintén – nem az árak mérséklésének kedvezett. Így gyakorlatilag ez az áfa rés szinte el is veszik, – összegzett Mészáros Zoltán.
Neki és munkatársainak eredményes esztendõt kívánunk!
A képek a Hunor COOP Rt. kertvárosi maxi áruházában készültek, ahol folyamatos akciók mellett óriási kínálat várja a vásárlókat.
Kép és szöveg:
Dömsödi Teréz
2006 01 31 19:17-kor
Mégis csak megnyit a héten a TESCO, de én szurkolok a helyi kiskereskedelemnek. Azt hiszem, megkésett már ez a nyitás, elég körülményesen, nyűgösen jött össze. Elvesztette a varázsát. Nyugodt lelkiismerettel járok a megszokott boltomba ezután is.
Úgy hallottam, csak ideig-óráig foglalkoztatnak helyi embereket, mert van bejáratott saját csapatuk…
2006 02 01 09:18-kor
Mondasz valamit! A választék bősége feltétlenül a helyi érdekeltségű boltok mellett szól, nem beszélve a termékek minőségéről. Tudomásul kell vennünk, hogy a Hunor Coop Rt. milyen sok helyi kezdeményezést támogat. Ez is – nyilván – ott van az áraiban. Ám, ha az ember szemfüles, megtalálja a kedvezőbb áru áruféleséget. Semmihez sem fogható továbbá az a kényelem, ahogy az áruházaikban vásárolni lehet. A multi üzletekben az áru figyelése helyett arra kell vigyáznom, keresztül ne bukjak, neki ne menjek a mesterséges akadályoknak… Amikor otthon vagyok Szentesen, anyukámnak mindig épp a kertvárosi áruházban vásárolok be. Ezután is így lesz.
2006 02 01 20:34-kor
Azért olyan termékek is vannak, amiket csak a TESCO-ban lehet megkapni, máshol nem. Mehetek éjjel, nappal, amikor kedvem tartja, és vásárolhatok. Biztos nem fogunk benne hosszú távon sem csalódni. De épp ez a lényeg, hogy legyen választék és választási lehetőség.
2006 02 03 08:35-kor
Azt mondja a polgármesterünk, hogy bízik a helyi vállalkozások találékonyságában, mármint a versenyben. Én a helyében inkább a pénztárcájukban bíznék… A kiskereskedőket, mint leendő szavazókat, szerintem elvesztette.
2006 02 07 08:38-kor
Jelentem, hogy az első TESCO rohamokat a kis boltok máris észre veszik. A megszokott kis üzletemben megfeleződött a vásárlók száma, naponta ezt tapasztalom. Idegesek a dolgozók. De az is lehet, hogy minden csoda csak három napig tart…
2006 02 08 17:03-kor
Pontosan! Minden csoda három napig tart. Egy idő után a vásárlók nagybevásárláskor fognak a TECSÓBA járni. A helyi kiskereskedőknek pedig már fel kellett volna készülniük a nyitására.
A kis boltoknak ki kell használni a TECSÓ lomhaságát és silány termékeiből adódó előnyt.
Tehát nem árversenybe kell szállni, hanem a legújabb, jó minőségű termékek felvonúltatása lehet a megoldás.
Másik nagyon fontos lépés a vásárlók megtartására a termék mellé adott ajándék.
Sokkal hatásosabb mint a 10%-os kedvezmény.
Ha mégis jobb áron tudja adni a bolt a termékét, akkor fel lehet tüntetni a TECSÓS árát összehasonlítés érdekében. ( Bár ennek jogi oldalát nem ismerem. )