Múzeumpedagógia a Koszta József Múzeumban – A csoda műhelymunkában születik

Ha szép tárgyak vesznek minket körül, az a lelkünket építi. Egy múzeum pedig rengeteg lélekemelõ látvánnyal szolgál. Márciusban készült el a Koszta József Múzeum TÁMOP pályázata a “Múzeumok mindenkinek” program keretében, amelynek támogatásával a múzeum a helyi oktatás, képzés területén jutott nagyobb szerephez. A múzeumpedagógiai foglalkozásokat  Szentes Város Önkormányzata is támogatja.

– Intézményünk 7 millió forintot nyert a pályázaton, az összeg az óvodás, általános iskolás, középiskolás tanulók, valamint az egyetemi régészeti szakirány hallgatóinak múzeumpedagógia programjait szolgálja, – említette beszélgetõtársam, Oroszné Rónyai Éva múzeumpedagógus, a Koszta József Múzeum munkatársa.
Milyen plusz feladatokat lát így el az intézmény?
– Múzeumunk belsõ világát is folyamatosan színesíti a múzeumpedagógia. Egyrészt formális oktatás keretében támogatjuk a fiatalok kompetenciáit. Ezt a célt szolgálják a múzeumi órák, szakköri foglalkozások. Másrészt az informális oktatás keretében tematikus foglalkozások és mûhelymunka zajlik, amelyre rendkívül fogékonyak a gyerekek. Egész évben egy-egy ünnepkörhöz kapcsolódóan családi foglalkozásra várjuk a kicsiket és szüleiket.  A nyár folyamán pedig gyermektáborban folyik tovább a munka. Az új feladatoknak köszönhetõen több pedagógus kolléga bekapcsolódhatott a munkába, ami szintén jelentõs elõny.


– Milyen témákat ölelnek fel az egyes foglalkozások?
– Néprajzi, helytörténeti, régészeti ismeretekkel bõvül a résztvevõk ismeretanyaga. Valamint – az iskolai tananyaghoz kapcsolódóan – egy-egy történelmi kor, vagy a földrajz világában mélyülhetnek el. A környezetvédõ szakkör például a liget madár- és rovarvilágával foglalkozva szélesíti kémiai és biológiai ismereteit.
Eddig hány iskolás vett részt a programban, és melyik foglalkozás a kedvencük?
– Azokat a múzeumi órákat szeretik, amelyek mûhelyfoglalkozással egészülnek ki. Ha az egyes történelmi korok tárgyait kézbe vehetik, vagy kézmûves foglalkozás keretében egy-egy tárgy utánzatát elkészíthetik, az maradandó élmény a számukra. Ily módon ismerkedtek már az õskor mûvészeti kincseivel vagy az újkõkor edénykészítési kultúrájával. De hogy a kérdése elsõ felére is válaszoljak, ez évben a múzeumpedagógiai program keretében több mint kétszáz rendezvényen mintegy ötezer diák – köztük sajátos nevelési igényû gyerekek –  és pedagógusaik voltak jelen.

 

 – Hogyan épülnek be ezek a plusz ismeretek az iskolai tananyagba?
– Az iskolai tananyagba beépülnek a múzeumból szerezhetõ ismeretek, ahol a helyi, tehát szentesi vonatkozások kerülnek elõ. Így épültek fel az újkõkori órák, vagy  így ismerhették meg a Márton-napi hagyományokat is a tanulók.
– A közeledõ karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódóan milyen családi elfoglaltságra számíthatnak az érdeklõdõk?
– A hagyományos Adventi esték c. programokat az idén is megrendezzük. Ennek második rendezvényét tartjuk december 13-án 15 órától, Bácskai Mihályné Advent a szívekben és a mûvészetekben címmel  tart elõadást. 16 órától pedig kézmûves foglalkozásra várjuk a családok minden tagját. A programok a megyeházi épületben lesznek.  Az együttes alkotás eredményét, az elkészült tárgyakat természetesen hazavihetik. Ezzel a délutánnal is rá szeretnénk irányítani a figyelmet az ajándékkészítés jelentõségére, a készített ajándék értékére.

 

– Hogyan folytatódik a  munka az új év elején?
– Múzeumunkban folyik egy hagyományos és egy pályázattal megtámogatott múzeumpedagógiai program, valamint a már ismeretes, a régészeti kutatások eredményeit bemutató, vagy a néprajzi tárgyú kiállítás és elõadás sorozatok. Januárban a Magyar Kultúra Napjára készülünk nagy figyelemmel, – válaszolta Oroszné  Rónyai Éva.

A Rigó Alajos Általános Iskola a hódmezõvásárhelyi Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Diákotthon tagintézménye, diákjai rendszeres vendégei a múzeumpedagógiai óráknak. Pótári Tímea tagintézmény vezetõ kérdésünkre elmondta:
– Nagy örömmel kapcsolódtunk be a tíz foglalkozásból álló programba, és rendszeresen részt veszünk az ünnepekhez kapcsolódó rendezvényeken is. Minden általános iskolás tanulónk már legalább egyszer volt ilyen óra keretében a múzeumban. A munkatársak úgy állították össze az egyes foglalkozások anyagát, hogy mind tartalmában, mind tempójában alkalmazkodjon az akadályokkal küzdõ tanulóink tananyagához. Igyekszünk ezért kihasználni minden, a múzeum által nyújtott lehetõséget, mert diákjaink tudása így is gazdagodik, s mert rendkívül élvezik ezeket az alkalmakat. Készülünk tehát a folytatásra.
Pótári Tímea arról is beszámolt, hogy intézményük hagyományteremtõ egészségnapján például Oroszné Rónyai Éva a diákok számára, korcsoportonként tartott szemléltetõ elõadást tisztálkodási szokásaink változásairól a történelem folyamán témában, amit a gyerekek ugyancsak nagy érdeklõdéssel fogadtak.
– dite –
(Fotó: Lantos Imre)

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.