Megújult a Városkerülő társasjáték – Út a gyökerektől a jövőbe
Az Agrárminisztérium Hungarikum Főosztálya 5,4 millió forint támogatással segítette a 2000-ben megjelent Városkerülő társasjáték továbbfejlesztését, bővítését, a helyi identitástudat erősítését, az ismeretterjesztést szolgálva. A játék megőrzi és továbbadja a helyi értékeket. Ötletadója, Borsodi Ágnes tanárnő a „Kezünkben a jövőnk! Barátokkal könnyebb” Egyesület képviseletében mutatta be a sajtónak a megújult társasjátékot december 22-én.
A tanárnő elmondta, hogy ez a játék 2002-ben az Innovációs Nagydíj pályázaton elismerést ért el. Ez is ösztönzést adott arra, hogy a hat hagyományos alapú játék, a mostani bővített, újragondolt változat nyomdába kerülhessen. A játék 5 éves kortól felnőttkorig bárki számára élvezetes, játszható egyénileg, párosan, csoportosan, ill. parti játékként is. – Pedagógusként tudom, hogy nem szavakkal kell a gyerekeket, felnőtteket alakítgatni, a játék eltölt örömmel, hasznos ismeretekkel – mondta.
-Egyre fogy ugyan városunk népessége, ám ha a gyökereink elég erősek, szívük is vissza fogja húzni a fiatalokat, hogy itt legyenek a közelünkben, bizonyítva, hogy itt jó élni, és az lesz a jövőben is – tette hozzá.
Farkas Sándor országgyűlési képviselő, agrárminiszter-helyettes, aki a játék megújulását a fenti módon támogatta, arról beszélt, hogy összekovácsoló erő lehet a városunkban, ha támogató vállalkozások, cégek segítségével, tehetősebb emberek pénzbeli adományaival további példányok készülhetnek belőle, akár már értékesítésre is. Most az a cél, hogy a játékból kapjanak az óvodák, iskolák, azok az intézmények, ahol hasznos tevékenységként épülhet be a mindennapokba.
Borsodi Ágnes bemutatta a játékot, amelynek egyik eleme a Képes lottó, amikor a kultúra, természeti környezet, sport, egészségügy témájú alaplapokra a megfelelő kis kártyákat rá kell helyezniük a játékosoknak. A második a Gyökereimmel megkapaszkodom, egy pároztatós kártyajáték, amelynek a nyertes lapja az Oppidum, amikor Szentes mezővárossá lett. Ezzel a játékkal már a felnőttek is jól eltöltik az időt. A harmadik egyszerű memóriajáték, 40 pár képet tartalmaz a sport, a vasúttörténeti emlékpark, a mezőgazdaság, a kultúra területéről, a hitéletből. A negyedik művészettörténeti sor – a Szentesi Pantheon – annyiban újult meg az előzőhöz képest, hogy több féleképpen, kvartettként is játszható. Minél több kártyája van valakinek, annál jobb az esélye a győzelemre.
-11 csoportot hoztunk létre ebben a játékban, itt már napjaink eseményei is feltűnnek. A Joker a Városháza és a Megyeháza. A hatodik játék városunk térképe puzzle formátumban, egyedül és párban is játszhatunk vele. Kiválóan bemutatja, mi hol található Szentesen. A hetedik, hiánypótló játék teljesen új, a képes dominó, ami nyolcszögletű, 57 olyan állat, növény szerepel rajta, amely a környékünkben megtalálható. Térbeni dominó, lehet az illesztésekkel jó nagyra bővíteni, ezért helyigényes parti vagy strandjáték. Csodaszépek a képek, öröm vele játszani – folytatta az ismertetést.
Szentes közigazgatási térképének körbejárására alkalmas az ötödik játék – tudtuk meg az ötletadótól. Külterületeink, mint Dónát, Zalota pl., de történeti múltunk, régészeti lelőhelyeink, ugyanakkor a várostörténet, nagyjaink, gazdaságunk, természeti környezetünk, a művészetek, sport, egészség és vendéglátás adja témakörét. A kérdésekre adható három válasz segíti a jó megoldás megtalálását. Ennek a játéknak az összeállításában nagy összefogás jött létre, ugyanis a Levéltár munkatársai, Zsíros Katalin, Tímár Ferenc, Bocskay István, Móra József, Vörös Gabriella, Mihály Béla, Vágvölgyi Zoltán, Sprok János, Kádár József és Matkócsik Pál, nem kevesebb, mint 300 kérdés, valamint 25×6 tippkérdés összeállításában működtek közre.
Kép és szöveg: Dömsödi Teréz