Meghatározó közút fejlesztések indulnak térségünkben
A szentesi térség úthálózatának fejlesztésére, megerősítésére is komoly kormányzati intézkedések születtek a napokban, amelyekről Farkas Sándor országgyűlési képviselő, agrárminiszter-helyettes számolt be Szentesen, február 17-én tartott sajtótájékoztatóján.
A közlekedés feltételeit javító beruházások között említette Farkas Sándor a kórház melletti 1926-ban épült Kurca híd felújításának ügyét. Tavaly ősszel a korábbi városi elképzelést az Innovációs Minisztérium Közlekedésfejlesztési Államtitkársága felé továbbította, kérve, hogy a fejlesztés megvalósulhasson.
A Kormány kiemelt társadalmi igényeken alapuló közútfejlesztési finanszírozásáról szóló kormányrendeletében felhívta az Innovációs és Technológiai Minisztert, hogy kössön támogatási szerződést erre a beruházásra. A támogatási szerződés 2020. december 30-án megköttetett – idézte a miniszterhelyettes a dokumentumot. Február 1-vel a projekt előkészítése kezdetét vette. A tervező kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás megkezdődött. Az ajánlati felhívás megjelenése 2021. május hónapra van ütemezve. Az előkészítés költsége 400 millió forint. A kivitelezés becsült költsége megközelíti a 3,5 milliárd forintot. A tényleges kivitelezés legkorábban 2022 második felében kezdődhet. A kórház, a Sima Ferenc utca és a Batthyány utca kereszteződésben körforgalom épül, ingatlan kisajátítással. Ezt a költséget a városnak kell vállalnia, azonban a tényleges kivitelezés költségeit a Magyar Kormány állja – hallhattuk.
Farkas Sándor agrárminiszter-helyettes beszámolt továbbá a 451-es út rossz állapotban lévő szakaszainak rehabilitációjáról is. A Kertvárosból kivezető körforgalom és a csongrádi körforgalom közötti szakasz, valamint a Csongrád észak-nyugati sarkán lévő körforgalom és Kiskunfélegyháza elkerülő útja első része közötti szakasz is megújulhat. A projekt előkészítési fázisa február 1-én elkezdődött. A korábbi terveket teljesen átdolgozzák, a műszaki tartalom megváltozik. A közbeszerzési ajánlati felhívás megjelenése ez év júniusára várható.
Az új műszaki tartalom szerint Kiskunfélegyháza és Szentes között megközelítőleg 42,5 kilométeres szakaszon a burkolat 11,5 tonnára megerősítéséről döntöttek. A beruházás során a tervezési feladatok közé tartozik a mintegy 23 kilométer hosszan, a főúttal párhuzamos kerékpárút, mint új elem, megvalósítása, továbbá az alacsony közlekedésbiztonságú csomópontok fejlesztése. A felmérésre, tervezésre megközelítően 1,2 milliárd forintot fordítanak. A kivitelezés becsült költsége mintegy 28 milliárd forint. A tényleges kivitelezés 2023-ra prognosztizálható – mondta.
A közútfejlesztési programban 2022 tavaszára várható az M5-ös autópálya csengelei csomópontjának megépítése, mintegy 100 millió forintos előkészítési és közel 1,2 milliárd forintos kivitelezési költséggel.
Farkas Sándor tájékoztatott továbbá arról, hogy a 4405-ös összekötő út, azaz Szentes-Orosháza közötti közút mindkét szakaszának ugyancsak megtörténik a 11,5 tonnára való megerősítése. A kivitelezővel ez év áprilisáig szerződést kívánnak kötni, aki a beruházást jövő év tavaszára végezheti el.
Kép és szöveg: Dömsödi Teréz