A “rizikóbabáktól” a felnőttekig nyújt ellátást a Pedagógiai Szakszolgálat

A Pedagógiai szakszolgálatok a születéstől egészen a középiskolás korig foglalkoznak a fiatalokkal. Ez az életkor akár a 23. életév is lehet. Segítséget a szakszolgálatoktól ugyanis még az a fiatal is kaphat, akinek a középiskolával jogviszonya van. A sajátos nevelési igényű, vagy BTMN-es gyerekeknek lehetőségük van a második szakma ingyenes megszerzésére. Az a felnőtt is, aki nappali vagy esti középiskolai oktatásban vesz részt, az Intézmény járási szakértői bizottságához fordulhat vizsgálatért, ha tanulási problémái jelentkeznek – tájékoztatott Gurdonné Kovács Helga, a Csongrád-Csanád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szentesi Tagintézményének igazgatója.
Mit jelent az, hogy már bölcsődés kortól ellátásba kerülhet a gyermek?

-Már a születéstől kezdve él a korai gondozási és fejlesztési ellátásunk, ami különösen a koraszülöttek esetében nagyon fontos. Azt javasoljuk, hogy már miután a babát a kórházból hazavitték, keressenek fel bennünket. Állapotfelméréssel meg tudjuk határozni, hogy a gyermeknek lesz-e szüksége fejlesztésre ebben a korai életkorban. A koraszülöttek „rizikóbabák”, akiknek a beszéd vagy a mozgás során lehetnek nehézségeik. Mihamarabb beavatkozva, kisebb az esélye a későbbi súlyosabb problémák kialakulásának. Az időben születetteknél is oda kell figyelni a természetes fejlődési folyamatokra. Ha ezek valamelyike időben elmarad, feltétlenül várjuk a szülők jelentkezését. Minél korábban kezdjük meg a fejlesztést, azzal mindenki nyertes lesz. Ez a szolgáltatásunk, ahogyan a többi is, ingyenes.

Az elmúlt évben hány gyermeket láttak el?

Illusztráció.

-Évről-évre 1500 fő körüli az ellátottaink száma. Ez azt jelenti, hogy a 0-18 éves korosztályból minden harmadik gyermek igényel valamilyen ellátást, ami lehet logopédiai, pszichológiai, fejlesztő pedagógiai, vagy maga a szakértői bizottsági tevékenység alkalmazása, netán a gyógytestnevelés. A legtöbb ellátásunk az oktatási intézményben történik, így a szülőknek nem jelent külön feladatot, megterhelést.

-Az alap az, hogy 5 éves korában minden gyermek szűrését elvégezzük, feltárva, hogy az iskolai készségek alapjaival mennyire rendelkeznek. Itt az olvasás, írás, számolás alapjaira kell gondolni. Amennyiben a gyermek fejlesztést igényel, a szülő hozzájárulásával, az óvodában már a következő héttől azt meg is kapja.

A felmérés, fejlesztés után mit takar maga az értékelés fogalma?

-Amikor a fejlesztő tevékenységünk nem hozza esetleg a várt eredményt, akkor az óvoda újra szakértői vizsgálatra küldi a gyermeket. Ez a szakértői bizottsági vizsgálat nagyon komplex, gyógypedagógus és pszichológus együtt vizsgálja meg a gyermeket. Időtartama mintegy 6 órahossza. Így alakítjuk ki, hogy a gyermeknek a továbbiakban milyen ellátásokra van szüksége. Ha azt látjuk, hogy a gyermek feltehetőleg sajátos nevelési igényű (SNI), azaz tanulási zavarral, vagy a beilleszkedés, illetve a figyelem zavarával küzd, akkor a megyei szakértői bizottsághoz irányítjuk tovább a családot. Ott egy kiegészítő vizsgálatra kerül sor, ahol megállapítják szakértői véleményükben, hogy a gyermek sajátos nevelési igényű. Ekkortól az óvoda vagy az iskola feladata, hogy biztosítsa a gyermeknek a gyógypedagógiai fejlesztést saját intézményében. A másik kör a BTMN csoport, ők a nehézséggel küzdők. Speciális terápiákkal segítjük őket, hiszen náluk nem alakultak ki különféle zavarok. A problémáik könnyebben megszüntethetők – sorolta az igazgatónő, és így folytatta:

Illusztráció.

-Az értékeléseket a tanév rendje szerint félévente végezzük a két leggyakoribb ellátási formában. Azt határozzuk meg ilyenkor, hogy a gyermek tünetmentes lett-e, vagy részlegesen, lényegesen, kevésbé javult, kicsit, vagy egyáltalán nem javult az állapota. Aki nem lett tünetmentes, annak a következő félévben is folytatódik a fejlesztése, egészen a tanév végi értékelésig. Ez a rend elsősorban a logopédiai fejlesztésre vonatkozik, amit több mint háromszáz gyermek igényel minden évben. A pszichológiai/fejlesztő pedagógiai ellátás további négyszáz gyermeket érint évente, alapja maga a probléma, azt kell megszüntetni. Amikor az megtörténik, zárul az ellátás.
Mi most a legaktuálisabb feladatuk?

-Most végeztük az iskola érettségi vizsgálatokat. Tavaly lett bevezetve, hogy a szülő dönthet arról, hogy a 6. életévet betöltött gyermeke még egy évre az óvodában maradjon. Kérelmével az Oktatási Hivatalt megkereshette. A Hivatal kirendelt minket szakértőként. Januárban 76 ilyen vizsgálatot végeztünk el.

A szentesi tagintézménynek hány foglalkoztatottja van?

Illusztráció.

-31-en vagyunk. 2006 óta látom el a tagintézmény vezetését, akkor még 16-an voltunk. Az elmúlt 15 évben megduplázódott a létszámunk, 2013 óta a korai fejlesztéssel teljessé vált a feladatrendszerünk és ezzel a létszámmal minőségi ellátást tudunk nyújtani. Naponta 8.00 és 18.00 óra között az Ambulancián (középiskolai kollégium épületének jobb szárnyában) folyamatosan fogadjuk a szülőket, de a Facebookon is fent vagyunk, ott is lehet írni nekünk.
Az 1993 óta működő szakszolgálatról az igazgatónő elmondta még, hogy kezdetben azokat a feladatokat látták el, amelyekre a fenntartó önkormányzat vagy kistérség forrást tudott biztosítani. 2011 óta kötelezően, állami fenntartásban biztosítják a szolgáltatásaikat. Hogy minél közelebb legyenek a szülőkhöz, ezért van járásonként egy-egy szakszolgálat. A korai fejlesztés 2013-ban került a feladataik közé. A pályaválasztási tanácsadás viszont egyedüliként, csak megyei szinten működik. Azonban az iskolák kérésére tartanak tájékoztatókat helyben, és a szülők közvetlenül is fordulhatnak hozzájuk – hallhattuk Gurdonné Kovács Helgától.
Dömsödi Teréz

Megjelent a http://ekonyvtar.vksz.hu/?docId=42143 online lapszámunk 1. és 4. oldalán.

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.