Az új tanév múzeumpedagógiai programjai – Hogyan tennék családtaggá a múzeumot?
Augusztus 29-én délelőtt a Koszta József Múzeumban a 2019/2020-as tanév múzeumpedagógiai programját ismertették a múzeum munkatársai az érdeklődő iskolák, óvodák és a sajtó munkatársai számára.
Farkas László Róbert igazgató az elmúlt év tapasztalataiból kiindulva előzetesként arról beszélt, hogy más a helyi lakosság elvárása a múzeummal szemben, és más a múzeum munkájának megítélése szakmai értelemben. Egy kis helyi múzeumnak is meg kell mutatnia akár az európai nagyvárosok, mint Párizs, London vagy Firenze kulturális és művészeti értékeit, ugyanakkor jó, ha egy kisváros múzeumáról minél többet tudnak az ilyen nagyvárosok kulturális köreiben is.
Fontos kérdésnek tekinti, mi igazán a múzeum feladata ma, milyen társadalmi értékeket közvetítsen, s mindezt milyen módon tegye. Hogyan tudja az itt élők kulturális tudatát a lehető leghatékonyabb módon formálni, olyan érdekes, újszerű, kreatív programokat teremtve, amire a kisdiák nem mondja azt, hogy „uncsi”, a szülők is megelégedéssel fogadják, egyben legyen a múzeum mobil, és vigye el programjait olyan kistelepülésekre, településrészekre, ahonnan nehéz a közönség eljutása a szentesi múzeumba.
Az új tanév során szervezendő programjaikkal közelebb kívánják hozni a lakossághoz a művészetpedagógiát, ezáltal egyfajta közösségfejlesztés is megvalósul.
Filep Fanni, a múzeum múzeumpedagógiával is foglalkozó munkatársa szólt arról a felmérésről, amelyet kilenc intézmény, három óvoda, három általános iskola és három középiskola bevonásával készítettek az előzőekben megvalósult programok hatásairól. Az idei programra jellemző lesz a mobilitás, az intézményi kapcsolattartók bevonása a programokba, a korosztályonkénti tematika. Történelmi, néprajzi foglalkozásaikkal beépülnek az iskolai témahét, témanap anyagaiba.
Szabó Dániel digitális múzeumpedagógiai programokat állított össze a 10 éves és afölötti tanulóknak, amelyek a Zrínyi Emlékévhez is kapcsolódnak. Az ismeretterjesztő előadások a honfoglalás fegyverhasználatától egészen az első világháború történetéig, játékos feladatokkal kiegészítve, várják a gyerekeket az új tanévben.
A rendezvényen részt vett Kövér László, a szegedi Kövér Béla Bábszínház igazgatója is, aki a „Legyél Te is bábszínész!” programjukról tartott rövid ismertetőt. Munkatársaik, hétről-hétre felkészítik a gyerekeket a bábkészítés fortélyaitól a teljes előadás bemutatójáig, átadva azt a tudást, amit más módon nem sajátíthatnának el. Hasonló együttműködésben számos más intézménnyel is dolgoztak már, így a tantermi előadástól a pedagógusok felkészítéséig, széleskörű együttműködési formákban van gyakorlatuk – mondta.
Ám Farkas László Róbert arról is beszélt, hogy a gyerekekkel együtt a szülők, a felnőttek is egyedülálló programok közül válogathatnak majd. Havonta lesz Képzőművészeti szabadegyetem, Anyukák iskolája, de elindítják a Noé bárkája programot is, és mindennapos praktikákra tanít a Restaurátorképző. Ezen programokkal is az a cél, hogy szinte családtaggá váljék a múzeum – említette.
Balázs József, a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ igazgatója örömmel üdvözölte az új, innovatív elképzeléseket. Különösen jónak tartotta, hogy munkájuk eredményességét felmérik, megismerik a résztvevők véleményét, elégedettségét. Javasolta, hogy a diákönkormányzatok bevonásával, a programokban résztvevő gyermekek is elmondhassák tapasztalataikat, igényeiket. A bábkészítéssel, bábjáték oktatással, valamint a restaurátorképzéssel kapcsolatban a pályaorientáció szempontjait is iktassák be a programtervbe – tette hozzá.
Kép és szöveg: Dömsödi Teréz