Fókuszban a tehetséggondozás: Társasjátékok és 3D nyomtató segíti a szentesi gimnázium tehetséggondozó munkáját
A fennállásának 160. évfordulóját ünneplő szentesi Horváth Mihály Gimnázium nevelőtestülete a kezdetektől elkötelezett híve a tehetséggondozásnak, melynek változatos formáit alkalmazzák a mindennapi munka során, ennek egyik elismeréseként idén újra elnyerte az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 543.000 Ft-os összértékű támogatásának köszönhetően, a NTP-TFJ-18-0027 kódú “Játszani is engedd…”: gamification alkalmazása a szentesi gimnázium tehetséggondozási munkájában című pályázat keretében tovább bővült a tehetséggondozás során is használható eszközök köre. A pályázati támogatásból 2-2 példányban 14 különböző társasjátékot, valamint egy 3D nyomtatót sikerült beszerezni. A társasjátékok remekül integrálhatóak az iskolában zajló interperszonális, logikai-matematikai valamint nyelvi tehetséggondozó munkába.
A tanárok az órák, tehetséggondozó programok során be tudják építeni a játékok használatát a diákok készségfejlesztésébe, új ismeret megszerzésébe – pl. a Scrabble hatékony eszköze lehet a szókincs (és ezen keresztül a kifejezőkészség) fejlesztése mellett a helyesírás gyakorlásának is. A sztorikockákat a nyelvtanárok jól tudják használni a szókincsbővítéshez, kifejezőképesség erősítéséhez, gyakorláshoz.
A társasjátékok közvetlen hatása a diákok képességeinek (logikai gondolkodás, kommunikációs készség, kifejezőképesség stb.) fejlődése. Közvetett hatása a játékos keretek között történő információszerzés.
A 3D nyomtató segítségével a tanárok saját 3D-s eszközöket készíthetnek el a tantárgyuk iránti érdeklődés felkeltése, új tehetségígéretek bevonása, a tehetséggondozás hatékonyságának növelése érdekében. A diákok számára szintén számos lehetőséget nyújt: megfogalmazhatják saját elképzeléseiket, elkészíthetik a megvalósításhoz szükséges programozási hátteret, majd ténylegesen kézzelfoghatóvá tehetik (“kinyomtathatják”) azokat. Így akár a versenyekre, órai munkákhoz készített projektötleteiket is látványosabban tudják prezentálni, nagyobb sikereket érhetnek el, melyek további kutatásra ösztönözhetik őket.
A 3D nyomtató hozzájárul a térlátás, a logikai gondolkodás, a komplex folyamatok átlátásának képessége, a kreativitás (hiszen ki kell találni a nyomtatandó tárgyakat, pl. megtervezni a logót, a helyi versenyek érmeit) fejlődéséhez. Elősegíti az informatikai/digitális ismeretek készségszintű elsajátítását, és ezáltal csökkenti a diákok szociális hátteréből adódó egyenlőtlenségeket. A diákok a gyakorlatban is megismerkedhetnek egy modern digitális technológia működésével, a közös tervezés, munka fejleszti a kooperációs képességüket, felkészíti őket a későbbi csapatban történő hatékony munkavégzésre, mely ma egyre fontosabbá váló követelmény a munkáltatók részéről.
Dr. Nagy Enikő
könyvtárostanár,
pályázati koordinátor
Rovatunk támogatója a Heureka Bőrdíszmű, Játék és Ajándék Üzlet (Szentes, Kossuth u. 15/A.) Kereskedőház emelete.
További információk:
https://www.facebook.com/heurekaszentes/