Hunor Coop Zrt: Győzelem a túlélés – Minőségi ellátás, új piacok
Ha felteszik a kérdést: van egy jó hírem és egy rossz, melyikkel kezdjem, az optimista ember mindig a jó hírt választja. Így van ezzel Mészáros Zoltán, a Hunor Coop Zrt. elnök-vezérigazgatója, mivel szerény leltárt végeztünk. S hogy milyen eredménnyel, íme…
– Ha a sport nyelvén szólunk: gyõztünk. A kereskedelemben minden év, ami – még ha szerényen is, de – nyereséggel, vagy legalábbis túléléssel végzõdik, az gyõzelem. 2008 számunkra is nagy mérkõzés volt, – fogalmazott a vezérigazgató beszélgetésünk kezdetén.
– Amennyiben választania kell a jó és a kevésbé jó között, melyik hírrõl számolna be elõször?
– Természetesen a jóval kezdeném, mert az optimizmusra vall. Magamat pozitívan gondolkodó embernek tartom. A cég legnagyobb sikere az elmúlt évben a két évvel korábban indult törzsvásárlói rendszer, a Coop Club további bõvülése volt, amelynek az év végére több mint 15 ezer tagját tarthatjuk nyilván. Ennek nagyon örülünk, hiszen ez a szám egy kisebb város lélekszámának felel meg. Ennyien vásárolnak rendszeresen az üzleteinkben, – újságolta, majd így folytatta:
– Arra szervezõdtünk, hogy a saját adottságainkhoz igazodó üzletpolitikát alakítsunk ki. Sajnos, nincs akkora tõke ellátottsága egy belföldi magyar vállalkozásnak, mint az óriás multiknak. Ezek az óriások egy-egy ország gazdasági erejével vetekednek. Kihasználva azt, hogy évtizedek óta itt vagyunk a piacon, ismernek a vevõk minden egyes eladót név szerint is, ebbõl kovácsoltunk elõnyt. Az összefogás a vevõk mellett a magyarországi termelõkkel is jól mûködik. Így népszerûsítjük a szentesi paprikát, paradicsomot, káposztát, a csongrádi borokat, a mindszenti tésztát, vagy a makói hagymát… Továbbra is kiemelt szerephez jutnak nálunk a hazai termékek, – sorolta.
A kevésbé pozitív történésekrõl azt mondta:
– Kudarc ért bennünket egy-egy pályázatnál, míg másoknál sikert könyvelhettünk el. Az igazi vállalkozó ismérve, hogy rengeteget elbukik, de mindanynyiszor talpra is áll. Ha a veszteségeinket veszem sorra, mindig sikerült talpra állni. Nagy fájdalmam, mert kedvenc üzletünk volt a fõutcai Napsugár áruház, amelyet a tulajdonosa értékesített, s mi nem tudtunk versenybe szállni egy bankkal. Viszont még az év elején vásároltunk Székku-tason egy ABC-t, amely nagyon jól bevált. Nem sikerült résztulajdonosként a befektetésünk az egyik pékségben, de úgy álltunk fel, hogy kivásároltuk a résztulajdonost, így most Kis-zomboron száz százalékos tulajdonunkban van a pékség, amely ma már hatékonyan szolgálja a hálózatunkat.
Mészáros Zoltán arról is beszélt, hogy a makói körzet áruházait mintegy százmilliós pályázati támogatás segítségével fejlesztették. A Maros áruház így ma a város legszebb áruháza, mintegy háromezer négyzetméteren, a XXI. század követelményeinek megfelelõ üzletházzá vált.
– Közel hároméves folyamatként az üzleteink több mint hetven százaléka a vonalkódos technikával ellátott. Még messze nem használjuk ki a számítástechnikában rejlõ lehetõségeket, ez a jövõ feladata lesz. Összberuházásaink értéke a közelmúltban megközelítette a 200 millió forintot, – hallottuk.
– Milyen lehetõségek nyílnak meg erre az évre?
– Folytatjuk tovább az üzleteink rekonstrukcióját a számítástechnikai hálózat bõvítésével, hogy felsõbb osztályba léphessünk. Azután új piac meghódításán is gondolkodunk olyan térségben, ahol eddig még nem vagyunk jelen.
A szentesi áruházakról szólva azt mondta:
– A szentesi Kála áruház beruházásait a tervezõasztalon és az engedélyeztetés szintjén elindítjuk. A menynyiségi fejlõdés mellett azonban a minõségi is nagyon fontos. A korszerû technika a tartalékaink kiaknázásában segít bennünket.
– Lesz esélyük tehát idén is a gyõzelemre?
– Szeretnénk a volumenünket megtartani, ami még minõségibb munkával lehetséges. Számítunk arra, hogy a recesszió idõszakában a fogyasztás lendülete megtörik ugyan, ám nem széttárt karral, panaszkodva vágunk neki 2009-nek, hanem óvatos optimizmussal, konkrét tervekkel. Eddigi fejlesztéseink már az eredményeiket hozzák. Jó csapatunkkal ismét gyõzni szeretnénk.
– A létszámcsökkentés sajnálatosan napjaink sláger témája. A Hunor Coopnál hányszor hangzik el manapság ez a kifejezés?
– A dolgozói létszámunk eléri a kettõszázötven fõt. A Hunor Coop helyzete, lévén, hogy a hálózatunk erõs, stabil. Egyelõre óvatos optimizmussal figyeljük a piac mozgásait és nem tervezünk létszámleépítést. A bérezés teljesítmény arányos. Ha növelni tudjuk a teljesítményünket és az árbevételünket, valamint a hatékonyságunkat is, ezzel arányosan a dolgozók jövedelme tovább nõhet 2009-ben. Reményeink szerint az új piac megszerzésével még létszámot is bõvíthetünk, – fûzte hozzá bizakodóan Mészáros Zoltán vezérigazgató.
– dite –