Hatékony munkamódszerek a Legrandnál – Mire jó a Kaizen hét?

Mészáros_László_és_Barna_Zsolt.jpgA Legrand Zrt-nél bevezették és hatékonyan alkalmazzák a japán Kaizen és Kanban munkamódszert. Mit is jelent mindez, miben és hogyan segíti a céget mindennapi tevékenységében, arról a szakembereket kérdeztük.

Barna Zsolt a Kaizen projekt vezetõje, a Legrand Zrt. módszertani elemzõje meséli, hogy 2003-ban született döntés a cégcsoporton belül a Lean Manufacturing (azaz karcsúsít, jobbra változtat a gyártásban) filozófia részét képezõ Kaizen projekt alkalmazásáról. 2004-ben került sor Franciaországban a gyakorlati bevezetésére. Magyarországon, konkrétan Szentesen a Legrandnál 2005. októberében rendezték meg az elsõ Kaizen hetet. 
Ez olyan csapatmunkát jelent, amelyhez hasonlót bármely vállalkozás kitalálhat, vagy magára igazítva adoptálhat annak érdekében, hogy a cégen belül felmerülõ problémákra a legfrappánsabb megoldásokat dolgozhassa ki.
Barna Zsolt 2004. nyara óta dolgozik a Legrandnál. Elõbb a kommunikáció, majd a módszertan területén éppen ezzel a projekttel kezdett foglalkozni. A beszélgetést így folytatja:
– A megoldandó problémának megfelelõ szakterületekrõl egy-egy szakember, általában öt-hat fõ a Kaizen hét keretében elvonul, és kizárólag az adott probléma megoldásán dolgozik egy teljes héten keresztül. Megvizsgálja az összes számításba jöhetõ megoldást azért, hogy a legeredményesebb, leghatékonyabb módszert terjesszék a hét leteltével õket meghallgató, általában tíz-tizenöt fõbõl álló igazgatósági team elé. Az elkészült, bemutatott projektet azután a vezetõség véleményezi, és megkezdõdik a projekt gyakorlati tesztje.

Munka_közben.jpg 

A beszélgetésbe Mészáros László termelési igazgató is bekapcsolódik. Õ minden esetben a másik oldalon áll, azaz a vezetõség tagjai között foglal helyet, akik véleményezik a Kaizen hét “termését”.
Érdeklõdésemre együttesen elmondják, hogy olyan megoldás még nem született az ilyen hét során, amely késõbb a gyakorlatban egyáltalán nem vált volna be, és az elképzelést el kellett volna vetni. A Kaizen, és a hozzá szorosan kapcsolódó Kanban módszerek lényege éppen az, hogy az alkotói kreativitást az állandóan megújuló, a hatékonyságot mind jobban elõsegítõ törekvésekre sarkallja. Például a Kanban arról szól, hogy mindig annyi áru, termék, alkatrész legyen készleten, amennyi éppen szükséges, – vázolja Mészáros László. Az alkatrészek fogyása ugyanis generálja az újabb rendelést, – teszi hozzá. Az évek elõrehaladtával egyre több Kaizen hetet tartanak, míg az elõzõ években hét alkalommal került sor a közös tréningre, addig az idén tíz alkalmat terveznek. 

A_minőség__amihez_kétség_sem_férhet.jpg

Nézzünk néhány gyakorlati példát arra, milyen ésszerûsítésekben segített eddig a Legrand-nál a Kaizen hét. Kiszámolják a hét keretében a várható megtakarítás mértékét, s ellenõrzik, hogy a gyakorlatban ez mennyire pontosan teljesül. De vannak olyan folyamatok is, amelyek nem hoznak számszerûsíthetõ eredményt. Ilyenkor az a lényeg, hogy a folyamatok egyszerûbbek és gyorsabbak legyenek, – hallhatjuk.
A hét eredményeit a vállalatcsoport vezetõi elégedetten fogadják?
– Mivel Japánban jól bevált módszerrõl van szó, s annak ellenére, hogy Európában kissé lassabban terjed, a francia vállalatcsoportnál jól ismerik, alkalmazzák. Ennek megfelelõen pozitívan fogadják a mi eredményeinket is, és ösztönzik a munkánkat, annál is inkább, mert ezek az ötletek általában kis költség ráfordítást igényelnek – válaszolja Mészáros László. 
– Minden ötletet kipróbálunk, mert elméletben nem lehet azt mondani egyetlen megoldásra sem, hogy az eleve rossz. Sokszor a legegyszerûbb lépések visznek elõre. A több lehetséges megoldás közül mindig eleve a legmegfelelõbbet választjuk, – teszi hozzá Barna Zsolt.
– Ezután az állandó kontroll is nagyon fontos, tehát az elért szintet legalább meg kell tartani, vagy még tovább javítani. Folytonosan odafigyelünk arra, hogy az elért szinthez képest ne történjen viszszaesés, – említi a módszertani elemzõ.
Kisebb cégek mennyire tudják alkalmazni ezt a módszert? Segítenek-e, ha ilyen kéréssel fordulnának önökhöz?

Károlyi_László_vezérigazgató_prezentációja.jpg

 – Magyarországon ma még kevésbé elterjedt módszer a Kaizen. Inkább talán multinacionális cégek alkalmazzák ez idáig. Kisebb cégeknél, már akár 100-200 fõt foglalkoztató üzemeknél is alkalmazható lenne. A titka talán az, hogy külsõ szemlélõként kell a saját munkánkat megnézni, és így vonni le a következtetéseket, tehát maga a módszer bármikor hazavihetõ. Elsajátításában és alkalmazásában szívesen segítünk olyan cégeknek, akik nem konkurens tevékenységet folytatnak, – mondja a termelési igazgató.
A magunk részérõl örömmel ismertük meg a Kaizent, s talán aki ezeket a gondolatokat olvassa, maga is átgondolja, mi mindent tudna hatékonyabban elvégezni a maga területén.

– Magyarországon ma még kevésbé elterjedt módszer a Kaizen. Inkább talán multinacionális cégek alkalmazzák ez idáig. Kisebb cégeknél, már akár 100-200 fõt foglalkoztató üzemeknél is alkalmazható lenne. A titka talán az, hogy külsõ szemlélõként kell a saját munkánkat megnézni, és így vonni le a következtetéseket, tehát maga a módszer bármikor hazavihetõ. Elsajátításában és alkalmazásában szívesen segítünk olyan cégeknek, akik nem konkurens tevékenységet folytatnak, – mondja a termelési igazgató.
A magunk részérõl örömmel ismertük meg a Kaizent, s talán aki ezeket a gondolatokat olvassa, maga is átgondolja, mi mindent tudna hatékonyabban elvégezni a maga területén.

Kép és szöveg: Dömsödi Teréz

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.