Változások az építésügyben január elseje után
Január 01. jelentõs változásokat hozott a hivatali ügyintézésben: megalakultak a járási kormányhivatalok. Az új hivatal megalakulása miatti munkamegosztás eredményeképpen egyes, korábban a polgármesteri hivatalokban intézhetõ ügyeket most már a járási hivatalokban kell intézni. Szentes esetében ez azért nem okoz különösebb fennakadást, mert mindkét hivatal egy épületben, a város polgármesteri hivatalában mûködik.
Nem kerülték el a változások az építési ügyeket sem. A leglényegesebb változás, hogy január 1. óta lehetõség nyílt az építési ügyek elektronikus ügyintézésére. Az elektroni-kus ügyintézés azonban nem azt jelenti, hogy a továbbiakban az ügyfelek és az építésügyi hatóság e-mailban levelez egymással. Az elektronikus kapcsolattartás és ügyintézés az erre központilag létrehozott és mûködtetett rendszerben (ÉTDR), ügyfélkapus hozzáféréssel történhet. Lehetõség van azonban a kérelmek (de csak a kérelmek!) papír alapú benyújtására is, de a kérelmekhez tartozó tervdokumentációk ebben az esetben is csak elektronikus formában, elektronikus adathordozón (CD, DVD) adhatók le.
Megváltoztak a kérelmekhez benyújtandó mellékletek is, ezért minden esetben érdemes elõre tájékozódni.
Hogy hol? Az ún. általános építésügyi hatóság Szentesen továbbra is a régi helyén, a polgármesteri hivatal mûszaki osztályának keretén belül, a hivatal emeletén, a 226. számú irodacsoportban mûködik, és feladatát Szentes város jegyzõje megbízásából látja el. Továbbra is itt intézhetõk az építési, bontási, használatba vételi és fennmaradási engedélyek Szentes, Árpádhalom, Derekegyház, Eperjes, Nagymá-gocs, Nagytõke és Szegvár települések közigazgatási területét illetõen.
Kevesebb ügyfelet érintõ változás a járási építésügyi hivatalok megalakulása, amely munkamegosztást eredményezett az építési ügyekben. A már megnevezett településeken található mûemlékekkel kapcsolatos építési ügyek (átalakítás, felújítás, bontás, használatba vétel stb.) január 01. után a Szegedi Járási Hivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatalában (6720 Szeged, Horváth M. u. 1/b.) intézhetõk.
Vannak olyan új eljárásformák is, amelyek szintén ez év január 1-vel kerültek bevezetésre. Ezek az ún. kiemelt építésügyek, melyek közé tartozik például az összevont telepítési eljárás, amely ritkábban elõforduló, bonyolult, esetenként sok hatóság közremûködését igénylõ eljárás. A korábbi szabályozás szerinti ügymenetben több hatóság engedélyét egyenként kellett az ügyfélnek beszerezni ahhoz, hogy végül – néha 2-3 éves engedélyeztetési folyamat után – eljuthasson odáig, hogy a tervezett beruházáshoz minden szükséges engedélye megvolt. Ezen igyekszik segíteni az új engedélyezési forma, amelynek során a jogalkotó szándéka szerint lényegesen – egy-két évre – csökkenhet az engedélyezési eljáráshoz szükséges idõ. További könnyítést jelent az is, hogy csak egy hatósággal kell kapcsolatot tartania az építtetõnek, és ez a hatóság fogja össze a többi hatóság munkáját. Ezek az ügyek a már említett nyolc település esetében a Hódmezõvásárhelyi Járási Hivatal Járási Építésügyi Hivatalában (6800 Hódmezõvásárhely, Kossuth tér 1.) intézhetõk. Ugyanitt történik a korábbi idõkbõl már jól ismert építésfelügyeleti hatósági ügyek intézése, és a munkamegosztás során ide kerültek a jó karbantartási kötelezettség elmulasztásából keletkezõ kötelezési ügyek is.
Mindez elsõ olvasásra kicsit bonyolultnak tûnik, ezért azt javasoljuk, tájékozódjanak, hogy mit, hol, hogyan lehet intézni a továbbiakban. A Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal Mûszaki Osztálya továbbra is szívesen ad segítséget minden érdeklõdõnek.
Összeállította: Vidovicsné Molnár Zsuzsanna