Fazekas Károly kötődése

Illusztráció.jpgFazekas Károlyról barátja, Szabó Ferenc motorszerelõ mesélt nekem. Elmondta, hogy Károly szülei gazdálkodók voltak, traktort, cséplõgépet is üzemeltettek. Antal gyermekük jogot, míg Károly Szentesen Blaskovits mesternél villanyszerelõ szakmát tanult.

1949-tõl a csepeli vasmûben folytatta munkás életútját. Motorversenyzõként is jelesen szerepelt. Székesfehérvári katonai szolgálata után Nagyvázsonyba költözött, itt kötött házasságot, amelybõl gyermekük nem született. Szüleit és engem is felkeresett, tartjuk a kapcsolatot. Dolgos évei egy részében benzinkút kezelõként is kenyeret keresett. Mostanában, közeledve a nyolcadik évtizedéhez, betegeskedik.
Saját benyomásaim vele kapcsolatban: Fazekas Károly 1956. októberében teherautót vezetett a szentesi II. Rákóczi Ferenc Tsz-ben. Elmesélte, hogy amikor a téesz felbomlott, s hogy az autó ne kallódjon el, gondoskodott róla. Fekete N. István elnök és a Munkástanács, elfogadták a jármûvet. A téesz neve alatt közlekedett a tulajdonosok jelentkezéséig. 1957-ben mi is vettünk egy új Csepel autót.

Fazekas 2004-ben telefonon kért, hogy tájékoztassam Tanczik József szentesi téglaverõ-égetõ mesterrõl, akinél hajdan a nagymamája dolgozott. A Nagynyomás területén, a város szélétõl harmadik földutat Tanczik dûlõnek neveztük. Bányagödör, színek, lakóépület volt már csak a harmincas években. A terület Soós László postamester tulajdonában állt.
Tanczik – Tj. – kézi veretû nagy méretû falazótéglából küldtem Károly nagyvázsonyi otthonába. Megköszönte. Nem felejtette el, hogy Szentesen a Kinizsi utca 9. számú házban született. Vonzódását bizonyítja az alábbi tény: Elmondta, hogy takarékosan éltek. Kérdezte, milyen alapítvány támogatására van lehetõség szülõvárosában. Szóba jött az Emléktorony, kápolna építésére létrejött kezdeményezés, amit jelentõs összeggel, példásan segít, – mondta.
Kátai Ferenc

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.