Nagyüzem a járási hivatalban – Az első tapasztalatok
A január elsejétõl mûködõ járási hivatalok az önkormányzatoktól az államigazgatási feladatok mintegy negyven százalékát vették át. A Csongrád Megyei Kormányhivatal Járási Hivatala Szentesen a Városháza épületében kapott helyet, és az ott dolgozó önkormányzati munkatársak közül 39 fõt vett át.
Az ugyancsak a járási hivatalhoz tartozó egyéb külsõ hivatalokkal (ÁN-TSZ, Földhivatal, Munkaügyi központ, állategészségügy) összesen 81 fõ munkáltatója. A Szentesi Járási Hivatal vezetõjét, dr. Tóth Flóriánt kérdeztük az aktuális változásokról, tudnivalókról.
– Melyek azok a rutin feladatok, amelyeket nap mint nap el kell végeznie új hivatalában? – tudakoltuk elsõként.
– A reggeli vezetõi megbeszélés után az aktuális feladatok ellátása, nem tudott még igazán rutin kialakulni. A napi problémák megoldása mellett még jellemzõen a munkaidõ jelentõs hányadát teszik ki azok a szervezési feladatok, melyek a hivatal belsõ mûködési rendjének kialakításához tartoznak.
– Mennyiben más most pl. a gyámhivatali, az okmányirodai vagy a szociálpolitikai tevékenység, mint amikor az önkormányzatok látták el azokat?
– A szolgáltató közigazgatás számunkra nem csak a jog, – és szakszerûséget, de a gyorsaságot is jelenti. Hangsúlyt helyezünk arra, hogy az ügyfélnek mind az ügyfélváróban, mind az ügyféltérben a lehetõ legkevesebb idõt kelljen eltöltenie, a feltétlenül szükséges idõnél többet ne raboljunk el egyetlen állampolgártól sem – mondta.
– A barátságos, kellemes légkör kialakításánál az a kiinduló pont, hogy minden kedves ügyfelünk igényét igyekszünk úgy kielégíteni, ahogy mi magunk is elvárnánk fordított helyzetben – folytatta, és hozzátette:
– A Szentesi Járási Hivatalban jelentõsen magasabb az ügyfelek száma, mint korábban. Az okmányirodán az elsõ tíz munkanap alatt 1438 ügyfelet fogadtunk, itt két plusz fõ hivatalon belüli átcsoportosításával igyekeztünk rövidíteni az ügyintézési idõt.
A pénzbeli szociális ellátások igénylése zökkenõmentes és várakozási idõ nélkül történik. Az összesített ügyfélforgalom 217 fõ volt január 16-án.
A szociális feladatok ellátása továbbra is nagyobb részben önkormányzati feladat maradt, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokat továbbra is az önkormányzatok látják el. Egyes pénzbeli és természetbeni ellátások kerültek át a járási hivatalhoz, így különösen az idõskorúak járadéka, ápolási díj, közgyógyellátási igazolvány, egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság megállapítása.
– Milyen képzéseken vesznek részt a munkatársak ezekben a hónapokban, hogy megfeleljenek az elvárásoknak?
– Elsõsorban informatikai képzéseken vesznek részt a kollégák, melyeken az új szoftverek használatát ismertetik. Folyamatban van a kormányablakban szolgálatot teljesítõ kormánytisztviselõk képzésének elõkészítése is.
– Változnak-e, és hogyan az egyes eljárások térítési díjai, illetékei, függõen attól, hogy magánszemélyek, cégek vagy önkormányzatok veszik igénybe azokat?
– A járási rendszer kialakításával kapcsolatban az eljárási díjak, illetékek nem változtak.
– A kistelepülések lakói számára megmarad-e a helybeni ügyintézés lehetõsége, mit kell errõl tudniuk?
– Természetesen minden településen biztosított helyben az ügyintézés. Valamennyi önkormányzati hivatalban dolgozik ügysegéd, aki a járási hivatal alkalmazásában áll. Az okmányirodai ügyekben – kivétel ez alól a lakcím-változás bejelentése, amely helyben továbbra is intézhetõ – Szentesen várjuk kedves ügyfeleinket.
– Milyen munkakapcsolat fûzi a járási hivatalt a helyi és megyei önkormányzatokhoz?
– A helyi önkormányzatokkal kiváló kapcsolatot sikerült kialakítani, sok-sok segítséget kapott a járási hivatal az önkormányzatoktól. A megyei önkormányzattal nem történt még kapcsolatfelvétel.
– Köszönöm a beszélgetést!
Dömsödi Teréz