Változtak a helyi adók Szentesen

Rónahír.jpg2008. január 01-tõl változtak az önkormányzati adók mértékei. A képviselõ-testület döntése alapján ezen idõponttól a magánszemélyek kommunális adója külterületen 3.500 Ft, belterületen 5.000 Ft adótárgyanként.

Az építményadó 400 Ft/m2, míg az idegenforgalmi adó 200 Ft/fõ/éj. Az érintetteket a fizetendõ adó öszszegérõl határozatban fogja értesíti az adóhatóság.
A gépjármûadóban módosul a 2004-ben, a 2000-ben, az 1996-ban és az 1992-ben gyártott, kilowatt alapján adózó személyszállító gépjármûvek adója, amelyrõl szintén határozatot kapnak az ügyfelek.
Azon adónemeknél, illetve azon jármûvek esetében, ahol a fizetendõ adó éves összege az elõzõ idõszakhoz képest nem változott, csak csekket kapnak az érintettek. Az elsõ félévi fizetési határidõ tehát március 15-e elõtt.

Állatalapú támogatások
bejelentési kötelezettsége

Január 1-jétõl léptek hatályba az úgynevezett állatalapú támogatások igénylésének újabb rendelkezései.
A szarvasmarhán, a sertésen, a juhon és a kecskén kívül egyéb állatfajokat – közöttük lovat, néhány zártkerti tartású vadat, prémes állatot, baromfit, halat, méhet – tartó tenyészeteket is be kell jelenteni a Mezõgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MgSzH) által vezetett TIR adatbázisba.
Ez feltétele az állattartó telep üzemeltetéséhez igényelhetõ támogatásnak. A bejelentési kötelezettség kiterjed bizonyos vágóhidakra, gyûjtõállomásokra, baromfikeltetõkre, halkeltetõkre és halfeldolgozó üzemegységekre is. A TIR-be megfelelõ formanyomtatványon 2008. február 1-jéig kell bejelentkezni. Részletes tájékoztatás az MgSzH ügyfélszolgálatánál, illetve a  www. enar.hu honlapon lehetséges.

Tavasz az ablakokba

Amikor kopasz a kert és jobb a szobából nézni a havazást, tavaszt varázsolhatunk ablakunkba. Cserepekben magunk is megtermelhetünk néhány fûszernövényt, például bazsalikomot. A napjárta ablakot érdemes erre a célra kiszemelni. Az ablakdeszkára jó, ha egy pontosan illeszkedõ, vízhatlan tálcát helyezünk, amit kaviccsal szórhatunk be. A felesleges túlcsorgó vizet ez a tálca felfogja, és mindig tetszetõs alapot nyújt a cserepeknek. Általában a 18-22 Celsius-fok kedvezõ a növények számára, amelyeket könnyen tisztítható, mázas cserépbe ültessünk. Olyannak,   aminek az alján vízelvezetõ lyuk van. Így is termelhetünk bazsalikomot, amit királyfûnek, németborsnak is hívnak.  A fehérbabfõzelék jó és hasznos fûszere, valamint az uborkaeltevésnél tartósítónak is használják. Fûszer- és gyógyhatása mellett fürdõvízbe vagy ruhák közé is teszik, mint a levendulát, mert jól illatosít.

Garai-Szabó Imréné

10 hozzászólás “Változtak a helyi adók Szentesen” bejegyzésre

  1. kolinda:

    Jó ez rovat, de az újság is. Sok mindent megtudunk, amit máshol nem ínak meg. Köszönöm!

  2. Czikora:

    Miért nem készítenek interjút Szirbik úrral az egészségügyi törvényről? Hétfőn lesz a záró szavazás és nem tudjuk milyen érdekek miatt szavaz majd igennel a város polgármestere. Vagy ez Önöknek “kényes” téma?

  3. Dömsödi Teréz:

    Kedves Uram! Provokatív kérdésére elmondhatom: koránt sem “kényes” számunkra a téma. Több minden más mellett erről is szeretnénk kérdezni a polgármestert. Bár az ő szavazata csak egy, ezt ne felejtse el! Szerintem a saját kérdésére ön is tudja választ, ahogy nagyon sokan…

  4. Hozzászóló:

    Jellemző Önökre, újságírókra, hogy ami az embereket és a zsebüket érinti az már “provokatív”. Elszomorító, hogy egyes újságírók még a pártállamban élnek és nem fogják fel a demokrácia, a szólás szabadságának lényegét. Különösen jellemző Szentesre! Csak meg kell nézni a Szentesi Életet! Ez az újáság sem különb!A megélhetési politikusokról nem is beszélve.

  5. Színvonal:

    Hogy színvonalat is vigyünk ebbe az újságba:
    “Kedves Címzettek!
    Most jöttem a könyvvizsgálói továbbképzésről, ahol a társadalombiztosítás 2008-as változásáról tartottak előadást. FELHÁBORÍTÓ VÁLTOZÁSOKAT HAJTOTT VÉGRE A KORMÁNY!
    A nyugdíjjárulék és egészségügyi járulék az alábbiak szerint változik:
    munkaadók által befizetett járulék: nyugdíjkasszába a mostani 18 %-ot 24%-ra emelik, egészségügyi kasszába 11 %-ot 5%-ra csökkentik. Munkavállalók járulékai: nyugdíjjárulék 8,8 %-ról 9,5%-ra nő, egészségügyi jár. 7 %-ról 6 %-ra csökken.
    Mit jelent mindez????? Lerázza a kormány magáról az egészségügyet, az elvonást átterelik a szintén hiányos nyugdíjkasszába. Majd megemeli a járulékot a privatizált EÜ kassza! Ezért már őt fogják szidni! Kérdés, hogy lesz-e egy 7%-kal csökkentett bevétel mellett is jelentkező? EZ UGYEBÁR, HA JÓL SZÁMOLOM MINIMUM TOVÁBBI 120 MILLIÁRD Ft kivonást jelent az egészségügyből.
    Kérdésem, hogy hol volt a parlamentből az ellenzék? Miért nem hangos a sajtó az övön aluli ütéstől?
    MI LESZ VELÜNK, VÁLASZTÓPOLGÁROKBÓL, HA BETEGEK LESZÜNK? HÁNY ORVOST
    FOGNAK ELBOCSÁTANI ÉS HÁNY ÚJABB KÓRHÁZAT ZÁRNAK BE?

    Kérem továbbadni, mert végső soron a mi bőrünkre megy a minden mértéket meghaladó aljasságuk!
    A több-biztosítós törvénytervezet diszkrét bája:
    Azt eddig is gyaníthatta mindenki, hogy az idősebb, krónikus betegség(ek)ben szenvedő ügyfelekért nem fognak kapkodni a profitorientált magánbiztosítók (a mellékelt cikk szerint Hollandiában ´Arany Kézfogással´ – egy nagyobb összeggel – veszik őket rá, hogy feladják a biztosításukat. Ezzel az erővel akár el is altathatnák őket…), de nehogy az képzelje bárki is, hogy az aktív korosztály sorsa nem lesz ugyanígy megpecsételve.
    A cikk szerint nyilvánosságra került törvénytervezet szerint a magánbiztosítók csak természetbeni betegellátást fognak finanszírozni, táppénzt nem fizetnek. Ezt lovagiasan áthárítják a munkáltatókra! Vagyis a táppénzt, amit eddig a társadalombiztosítás fizetett a szép, új szadeszes világban a munkáltatónak kell fizetnie.

    (Csak halkan kérdezem: – akkor mi a fenének kellenek a magánbiztosítók?)

    Gondoljátok meg, proletárok, mi következik ebből! Egy olyan országban, ahol a munkavállalók többségét a magánszektor foglalkoztatja. Meddig is? Amíg egészséges. A lehetséges következményeket mindenkinek a fantáziájára bízom.
    A magánbiztosítók extraprofitját tehát a munkáltatók fogják megtermelni. Képzeljük csak el, mi történik egy kis vagy közepes vállalkozásban egy kiadósabb influenzajárvány idején? Nem elég, hogy kiesik az a bevétel, amit a lebetegedett alkalmazottak nem tudnak megtermelni, és ebből a negatív bevételből még táppénzt is fizessen nekik. Munkahelyi balesetről, tartós betegségről már ne is beszéljünk. És vajon milyen létbizonytalanságba taszítja ez a tervezet azt a rengeteg magánvállalkozót, aki önmagát foglalkoztatja? Ez a réteg eddig kapott táppénzt, ha lebetegedett, ezentúl majd magának fizet. Miből is? És egyáltalán akkor miért is fizetünk TB-t?

    Ez az egyik olyan Achilles-sarka a magánbiztosítós rendszernek, ahol a legsikeresebben lehetne megtámadni. Ez a megoldás ugyanis csak maguknak a biztosítóknak lenne bomba üzlet, magánemberként még a legdoktrinérebb liberálisoknak sem lehet érdeke, az MSZP sakkban tartott képviselőiről nem is beszélve. Őket leszámítva lényegében az egész társadalom véd-és dacszövetségbe állhatna, hiszen végre volna egy olyan kérdés, amiben a munkaadók és a munkavállalók is egy oldalra kerülnének.
    A rendszer ajándéka – legtöbb, mi adható – a totális létbizonytalanság az egész társadalomnak. Ez bizony a szolidaritáson alapuló társadalombiztosítás halálos ítélete. Nem érdemli meg a homo sapiens nevet az, aki ezt az embertelen, ördögi tervet kieszelte: nem hiszem, hogy anya szülhet ilyen kreatúrát, csak a sátán klónozhatta azokat, akik az emberi kiszolgáltatottságból akarnak profitot termelni. Csináljon a Szabad Demokrata Romboló Páholy saját tagjainak olyan Magánbiztosító rendszert, amilyet akar, de nekünk nem kellenek sem ők, sem embertelen rendszerük. Ideje lenne őket véglegesen leszázalékolni!
    Terjesszétek, proletárok! Már nemcsak a láncaitokat veszíthetitek! Az Életetekről van szó!

    Alkotmányellenes biztosítási reform:
    Az SZDSZ az általa a holland rendszer mintájára megvalósítani szándékozott egészségbiztosítási reformot már részben végrehajtatta az MSZP-t képviselő pártelnök-kormányfővel és egészségügyi tanácsadóival, akik szintén inkább liberális, semmint szociális beállítottságúak. A kormányfő és a kisebbik koalíciós párt által elképzelt társadalombiztosítási reform egyik részét, a kórházi kezeléshez kötött egészségügyi szolgáltatásokat érintő kórházreformot a kórháztörvény módosításával még a nyáron a társadalom és az egészségügyi szakma, valamint érdekvédelmi szerveik megkérdezése nélkül oldották meg. Mára egyértelművé vált, hogy rosszul.

    Az egészségjog sérül, Kórházakat zártak be vagy a korábbi gyógyító jellegüket elvonva elfekvő intézményekké alakították át, ahelyett hogy a gyógyító intézmények változatlan fenntartása mellett csak a felesleges ágykapacitást vonták volna el, és így a kórházbezárásokkal kialakuló új körzetbeosztás miatt a betegek túlnyomó többségét messziről kell a körzetének megfelelő kórházba szállítani. Az ezzel járó hosszabb szállítási idő a beteg állapotának rosszabbra fordulását okozhatja, sőt életét is veszélyeztetheti. Részben a kórházak és a kórházi ágyak csökkentése és az egészségügyi személyzet radikális leépítése miatt nemcsak a késedelmes kórházba kerülés veszélyeztetheti a beteg életét és egészségét, hanem a műtéti várólisták idejének jelentős meghosszabbodása is. Mindez egyértelműen sérti az alkotmány 70/D. paragrafusába foglalt, az egészséghez való jogot.
    Ugyanez a helyzet a szűkebb értelemben vett egészségbiztosítás terén is. Azzal, hogy a társadalmi szolidaritás és kockázatközösség elvén nyugvó állami egészségbiztosítási rendszert – holland és szlovák mintára – profitorientált egészségbiztosítássá akarja átalakítani a kormány az SZDSZ nyomására, ugyancsak durván sérül a szövegében már gyökeresen módosított, valamint az EU-konform magyar alkotmány előbb már hivatkozott szakasza.
    Nézzük, mi történt Hollandiában!
    Egy rókáról két bőrt Hollandiában azzal, hogy 2006-ban megszüntették a szolidaritás elvén alapuló kétpilléres – államilag szervezett, de az állam, a munkáltatói és a munkavállalói, valamint a biztosítotti oldal részvételével önkormányzati alapon működő – egészségbiztosítást, átadva azt a nyereségorientált magánbiztosítóknak, a korábbi harminc euró összegű havi biztosítási járulék száz euróra emelkedett. Korábban a harminc eurós járulék fizetése a munkáltató és a biztosított munkavállaló között feles arányban oszlott meg. Most a munkáltató a járulékfizetésben nem vesz részt. Ezért a munkavállaló és a vállalkozó egyaránt száz euró hozzájárulást fizet. Az új rendszerben a biztosítótársaságok betegségi és szülési segélyt, azaz táppénzt nem fizetnek. Ezt a munkáltatók kénytelenek fizetni maximum két éven át, az összeg az átlagkereset hetven százaléka. A táppénz kifizetése alól a munkáltató csak akkor mentesül, ha erre biztosítási szerződést köt. A magán biztosítótársaságok így egy rókáról két bőrt húznak le. A rendszer bevezetése után a biztosítótársaságok közölték,
    hogy a felemelt járulékfizetés ellenére sem rentábilis nekik a betegbiztosítás. Ezért állami hozzájárulást is igényeltek.
    Ugyanakkor a járulékösszegek több mint háromszoros emelése miatt mintegy háromszázezren maradtak ki a biztosításból. Ezért az állam rászorultság igazolása ellenében átvállalja tőlük a járulékfizetés egy részét. Az állam tehát duplán terhelődik. Hollandiában sem az állam versenyez a biztosítottakért.
    A magánbiztosító csak az egészségeseket fogadja szívesen, míg az instabil egészségi állapotúakat igyekszik távol tartani magától. Sőt az öregeket és a krónikus betegeket egy nagyobb összeg kifizetésével, úgynevezett ´arany kézfogással´ veszik rá biztosításuk megszüntetésére. Ugyanezt teszik a szlovák magánbiztosítók is. Nem véletlen, hogy az új szlovák kormány a régi, szolidaritási alapú biztosítás visszaállítására törekszik.

    Titkos tárgyalások:
    Az egészségbiztosítás tervezett magyar reformja csak annyiban különbözik ettől, hogy a felállítandó biztosítótársaságokban 51 százalék lesz az állami és 49 százalék a magántulajdon aránya. Ez azonban csak porhintés, mivel a tulajdonosi arány ellenére az irányítási jogosítványok a magántulajdonosi szférába csúsznak át. A helyzet így ugyanaz, mint Hollandiában vagy Szlovákiában. Sőt a kormány titkos tárgyalásokat folytatott már a magánbiztosítókkal, amelyek a kiszivárgott hírek szerint ´megdöbbentően´ magas követelésekkel álltak elő – a kormányváltás esetére is – a működésbiztonsági igényen felül. Ezzel a reformmal nálunk is megszűnne a szolidaritási alapú egészségbiztosítás, és a hollandhoz és a szlovákiaihoz hasonló antiszociális vonások jelennének meg. Ez szintén sérti az alkotmány 70/D. paragrafusát. Mindezt alátámasztja a közzétett törvénytervezet, mely szerint az új pénztárak zrt.-ként működnének, és csak természetbeni betegellátást finanszíroznának, ´táppénzt´ viszont nem. Ennek fizetését a kormány nálunk is a munkáltatókra hárítaná. Ezért, ha a tervezetből netán ebben a formában törvény lenne, azt az egészségügy átszervezésével kapcsolatos előírásokkal együtt az Alkotmánybíróság elé kell vinni.

    Prugberger Tamás, egyetemi tanár”

  6. Czikora:

    Tisztelt szerkesztő! Én nem kívántam és őszintén megvallva nem is tudtam volna olyan részletesen leírni a következményeket, mint a tanár úr. Csupán bátorkodtam felhívni a figyelmüket, hogy ezt nem lehet el bagatellizálni. Egyébként azt gondolom, hogy ez a honlap és ez az újság Szirbik Imre magánvagyonának a része és semmi más nézetet nem tűr. Nincs ezzel semmi baj, csak akkor őszintén ki kell jelenteni. Mint ahogy Széles Gábor teszi. Amit Önök itt művelnek az semleges köntösbe bujtatott párt propaganda.

  7. Dömsödi Teréz:

    Tisztelt Hozzászólók! A Tanár Úr körözvénye hozzám is eljutott. Látják, Ő nem arc és név nélkül mondja el a véleményét, ami nagyon tiszteletre méltó. Önök függöny mögül lövöldöznek, ami annyit jelent, hogy félnek. Jönnek itt pártállammal, meg ki kinek van a zsebében. Önök csak tudják? A sportbirkózást a magam részéről lezártam, mert még dolgoznom kell. Egyébként sem politizálok, ki nem állhatom. Alkotni szeretek.

  8. Vaci Jana:

    Jééé! Urak, nem rég még közületek valaki vér fideszesnek nevezte ezt a lapot. Akkor most mi van…
    Az, ha egyszer az egészségbiztosításról kezdtünk el beszélni, akkor arról beszéljünk, és ne hordjatok össze minden zagyvaságot.
    Egyébként ez az új rendszer nekem se tetszik. Nagyot nőtt volna a Szirbik a szememben, ha tegnapra beteget jelent, még vagy százegynéhány társával együtt. Vis maior, elvégre influenza járvány van. A legborzasztóbb azonban az, hogy elveszik a népszavazáshoz való jogunkat is a témában. Meg kéne nézni, nagy okosok, az európai direktívákban, hogy ehhez egyáltalán van-e joguk. Az európai rendszerek némelyike ugyanis meglehetősen betegbarát.

  9. Czikora:

    Tisztelt Dömsödi Teréz! Nem bújok függöny mögé ott a nevem, én vállalom a véleményem még akkor is ha Ön gyűlöl engem. Maradok tisztelettel.

  10. Vélemény:

    Szirbik levizsgázott! Fontosabb volt neki a liberális eszme és saját zsebe, mint a nemzet egészsége!

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.