Fogyasztóvédelem: Ismerjük a jogainkat?

Az_érdeklődő_diákok.jpgA napokban a Zsoldos Ferenc szakközépiskola diákjai elõadást hallgathattak meg a fogyasztóvédelem történetérõl, és napjainkban betöltött szerepérõl. Sok új információval gazdagodtak, tanultak a hallottakból.

Varga József elnök és Petrik Sándor alelnök a Dél-alföldi Regionális Fogyasztóvédelmi Egyesület képviseletében gyakran és örömmel keresik fel a megye középiskoláit, hogy tájékoztassák a tanulókat a legaktuálisabb tudnivalókról. Felgyorsult, árubõséggel küzdõ világunkban egyre erõteljesebb marketing csapat dolgozik azon, hogy a fogyasztókat vásárlásra ösztönözzék. Különösen a fiatalokra igaz, hogy nincsenek tisztában az alapvetõ jogaikkal. Hova fordulhatnak, ha vásárlásaik közben kár éri õket.
Varga József egyszerû példákkal szemléltette, mit jelent a szavatossági igény és a jótállás. Minden 10 ezer forint érték feletti ruházathoz, cipõhöz kötelezõen tartozik használati utasítás. A számlát, blokkot minden esetben õrizzük meg, s ha a megvásárolt termék hibás, azonnal a forgalmazóhoz (ahol vásároltuk) kell fordulnunk. 72 órán belül kötelezõ a csere, de a szolgáltató a termék javítását is vállalhatja. A panaszt azonban minden esetben írásban kell rögzíteni a Fogyasztók Könyvébe. Pl. ruházati termékek vásárlásakor a szavatossági igény, míg mûszaki cikkek esetében a jótállás illet meg minden vásárlót.
Az ún. békéltetõ testület feladata az egyes panaszok kivizsgálása és megoldása. A testület tagjait fogyasztóvédelmi civil szervezetek és a kereskedelmi és iparkamara delegálja. Ezek a testületek évente mintegy százötven esetben segítik megegyezéshez a vitázó feleket.

Petrik_Sándor_előadása.jpg 

Varga József arról is szólt, hogy jelentõs szerepe lenne a nyilvánosságnak abban, hogy a mostaninál sokkal tájékozottabbak legyenek a fogyasztók. A nyilvánosság, adott esetben negatív reklám, visszatartaná a forgalmazókat, kereskedõket és szolgáltatókat a hibás teljesítéstõl.
“Legalább annyi idõt szánjunk a tájékozódásra, mint amennyit egy termék árának megismerésére fordítunk.” – fogalmazott Petrik Sándor, aki elsõsorban a fogyasztóvédelem történetével ismertette meg hallgatóságát, s a legjellemzõbb alapfogalmakról beszélt. Néhány tippel próbálta segíteni, hogy a fiatalok tudatos vásárlókká válhassanak. A tizenéves korosztály még nehezen igazodik el a pénz világában, de  szívesen vásárol. Minden részletre figyelnie kell, ha pl. hûségnyilatkozatot tesz, ill. ilyen jellegû szerzõdést ír alá. Soha ne szégyelljünk vásárlás elõtt kérdezni, – vetették fel a szakemberek. A jól átgondolt, kellõ tájékozódás után történt vásárlással nagyobb az esélyünk, hogy késõbb is örömünket leljük az általunk választott termékben.
A találkozót Buborné Zámbó Etelka tanárnõ szervezte, aki rendkívül fontosnak tartja, hogy diákjai az elméleti tudás mellett minél több gyakorlati ismerettel gazdagodjanak. Szívesen szervez vetélkedõket diákjainak, amikor az önkéntes csapatok egy-egy gazdasági területtel behatóbban foglalkoznak.
Virág Anita technikus tanuló véleménye szerint nagyon hasznos volt a program, mert most hallott elõször pl. a békéltetõ testületekrõl. Korábban ruhanemû vásárlásakor volt problémája, ám nem járt utána. A jövõben körültekintõbb lesz majd a vásárlásaikor, – nyugtázta.

Kép és szöveg:
Dömsödi Teréz

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.