70 ezer jut az adósságból fejenként – Helyben “járás” januártól

A járási hivatalok mûködésének elõkészítésére hetven kormányrendeletet módosított a kormány. Január elsejétõl hét járás alkotja megyénket és csak azok a feladatok maradnak a polgármesteri hivataloknál, amelyek tipikusan a településekhez kötõdnek, és helyi információk nélkül nehezen intézhetõk.

Szirbik Imre polgármestert arról kérdeztük, mi marad a feladatokból, adósságból, és hogyan igazodnak majd el januárban a Városháza folyosóján az ügyintézésre törekvõ lakosok.
Az önkormányzat, vagy a polgármesteri hivatal elnevezés él, vagy esetleg mindkettõ marad jövõre?
– Mindkét elnevezés marad, csak a tartalom változik – kaptuk a választ.
– Jóval szûkebbek lesznek a hatásköreink. Még nem eldöntött, hogy az építési engedélyezés hatósági feladatai megmaradnak-e, de az már biztos, hogy elkerülnek bizonyos szociálpolitikai, szabálysértési feladatok, és mindazok, amelyek az okmányiroda mûködéséhez kapcsolódnak.
Lehet már tudni, hogy melyik iroda hova kerül, mekkora átrendezõdésre lehet számítani?
– A legjelentõsebb ügyfélforgalommal járó tevékenységek közül továbbra is önkormányzati feladat lesz az anyakönyvezés, valamint a helyi adó ügyek. Helyi rendeletek alapján egyes szabálysértések és a szociális segélyezés döntõ része. Továbbra is gondoskodunk majd a közmunka programok szervezésérõl, a közmûvelõdés, sport, a megmaradó oktatás feladatainak ellátásáról. A helyi kommunális szolgáltatás is önkormányzati tevékenység marad – tájékoztatott.
Január másodikától ha a Városháza fõbejáratán belépünk, balra, és az emeleten az önkormányzat, jobbra a járási hivatal irodái üzemelnek majd. A járási hivatalt az Erzsébet tér felõli fõbejárat megnyitásával is el lehet  érni.
El lehet kerülni, hogy januárban ne legyen káosz a folyosókon?
– Igyekszünk úgy rendezni, hogy a lakosság a legkevésbé se  szenvedje meg az átrendezõdést. Decemberben egy hétre bezár majd a hivatal, ez alatt megtörténik a teljes átállás, ami nagyjából annyit jelent, hogy a járási hivatalhoz kerülõ gyámhivatal a helyén marad. Az okmányiroda helyet cserél az adócsoporttal. A költségvetési csoport átköltözik a bal oldalra, helyükön a járási hivatal ügyintézõi végzik majd a munkájukat – válaszolta, és hozzátette:
– A számítástechnikai programok szétválasztásánál idõigényesebb, hogy rengeteg papírt kell helyre tenni. Eddig évente kb. minden lakosra jutott egy ügy, ami 30 ezer ügyiratot jelent évente.
Más. A kormány igyekszik egy részt átvállalni az önkormányzatok adósságállományából. Szentest mindez hogyan érinti?
– A szabályozás részletei nem ismeretesek. Városunk adóssága árfolyamfüggõ, jelenleg kb. 5 milliárd forint, amelynek 2028. a kifutási ideje. Minden szentesi lakosra 70 ezer forint jut ebbõl. A mai tudásom szerint, ahol az adóerõ képesség nem éri el az országos átlagot, a fennálló adósság 40%-át vállalja át a kormány. Ennél sokkal izgalmasabb, hogy mibõl kívánja majd az állam finanszírozni az átvállalt törlesztéseket. Számunkra nem közömbös, hogy mekkora bevételt visz majd el ezzel párhuzamosan az önkormányzatunktól a kormány.
Megint más a beszélgetésünk végére. Hány perben érintett jelenleg a Petõfi Szálló?
– Olyan per, amelyben az önkormányzat a Petõfi kapcsán érintett volna, továbbra sincs. A Petõfi száz százalékban önkormányzati tulajdon, per- és tehermentes.
Továbbra is befektetõre várnak tehát?
– Az amerikai Vitala cégcsoport gazdaságossági számításokat végez, most ott tartunk, hogy alaposan át kell gondolni a hasznosítás más lehetõségeit is. Ha a megye többi, 19. század végi szálloda épületét veszem figyelembe, mindegyik hasonlóan pangó állapotban van. Bár tiszteletben kell   tartanunk azt is, hogy a Petõfihez érzelmek, emlékek fûzõdnek, és azt is, hogy építészeti érték. Továbbra is csak középületként tudom elképzelni a hasznosítását, de még kérdés, hogy hogyan.
Kép és szöveg:
Dömsödi Teréz

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.