Tengeren túli levelek – Volgai vakáció… Oroszország VII. rész
Nagyérdemû, kedves Olvasó! Arany gyûrû azoknak a történelmi orosz városoknak az összefoglaló meghatározása, amelyek elhelyezkedésükkel, mint ha gyûrût formálnának, határolják Oroszország fõvárosát.
A csendesen folyó Volga 110 kilométerre sodorta hajónkat Yaroszlavtól. Közeledtünk Moszkvához utunk, végállomásához, ám volt még egy hely, ami természetrajzi, építészeti és történelmi szépségei miatt semmi esetre sem maradhatott ki a programunkból. Ez pedig Uglich városa volt, amit, mint egy gyöngyszemet az “arany gyûrűn” jellemeznek. Szépségérõl magam is meggyõzõdtem nem csak ahogy a hajóról megpillantottam a város hagyma kupolás templomait, hanem amikor néztem a gazdag ikonosztázokat, hallgattam a régmúlt eseményeirõl szóló idegenvezetést, vagy amikor vásárolva kóboroltam a piacon, kóstolgatva a környezõ falvakból hozott megannyi friss gyümölcsöt.
Régészeti leletek idõszámítás előtti korra, írásos feljegyzések és egy a város alapításával kapcsolatos legenda 937-re nyúlik vissza, amikor Igor herceg és kísérete azért ment a szlávok által birtokolt ezen kereskedelmi központba, hogy lakóit népszámlálás útján tegye kijevi fejedelemsége adófizetõivé. Az ötletért a helybeliek azonban egyáltalán nem lelkesedtek, ezért két fa közzé kötözték, és az erdõben hagyták a hivatlan látogatót.
Hivatalos forrásokban az Uglich-ra vonatkozó következõ dátum 1148, amiben a település már mint rosztovi fejedelemség, szerepel. A város története a Moszkvához való tartományi csatolással folytatódik, majd mongol és tatár pusztítással, 1462-tõl pedig Nagy András hatalomra lépésével, amikor könyvnyomtatással, analfabétizmus felszámolásával, kõ épületek létrehozásával kezdõdött el Uglich aranykora. Felépült a Kreml palota, kolostorok, templomok nõnek ki a földbõl, ismét felpezsdül a kereskedelem, amíg be nem bekövetkezett az orosz történelem leggyászosabb napja, amit IV. – Rettegett – Iván halála indított el. Cárságát idõsebb, szenti allûröket képviselõ, mentálisan fogyatékos, epilepsziás, utód nemzésére nem képes fia, a harangos gúnynevet viselõ Fedor – lévén, ahol járt, soha nem mulasztotta el megkondítani a harangokat – vette át, akit azonban a legkevésbé sem érdekelt a politika. Élénken érdeklődõtt viszont a cárság ügyei, de fõleg a hatalom iránt tanácsadója, egyben apósa, a bojár Borisz Godunov. Fedornak – apja ötödik vagy hatodik?! házasságából – volt egy fiatalabb testvére – Dimitrij Ivanovics – is, aki a trón utódlásban útjában volt Borisz Godunov nagyra törõ terveinek, nem riadva vissza attól, hogy 1584-ben, anyjával és annak testvérével egyetemben, az Uglich-i Kremlbe száműzze Dimitrij-t. Az itt töltött évek alatt – 1591. május 15-én – különös, igaz cári körökben nem szokatlan esemény történt. A tíz éves Dimitrij, tisztázatlan körûlmények között meghalt. Azt, hogy véletlenûl vágta-e el torkát, a késsel dartot játszó trónörökös, vagy a semmitõl vissza nem riadó bojár bérelt fel uglicsi lakosokat a mészárlásra, nem igazán lehet tudni, tény csupán az, hogy Borisz Godunov lett az orosz cári trón birtokosa 1605-ben bekövetkezett haláláig, ami után Oroszország helyzete kaotikussá vált, és a polgárháború zûrzavarai alól Uglich sem mentesûlt. Lengyelek, majd svédek szállták meg a várost, aminek emlékét azonban megõrizte a történelem, az irodalom – Puskin elbeszéléseiben – és a zenemûvészet – Musszorgsky által megzenésített Borisz Godunov címû operában. –
A zavaros idõk a 17. század második felére megcsillapodtak. A Romanovok alapítottak dinasztiát, és ebben a viszonylagos konszolidáltságban Uglich ismét fejlõdésnek indult. A cárevics emlékére felépült a Szent Dimitrij vére templom, 1713-ban pedig a Átváltozás katadrálissal bõvült a Kreml, vonzva zarándokok tömegeit. Kellõ nyomot hagytak a városon a modern kor évszázadai is. Mesterséges tó 249 km2 vízfelülete termel energiát, kiemelt helye van a cipõgyártásnak és a Csehov testvérek – mint egykori helyi lakosok- az orosz irodalmat, színmûvészetet, kultúrát hirdetõ központtá tették Uglich-ot. A kommunista idõk maradványai a többnyire elhanyagolt állagú, szoc-reál épületek és egy Lenin szobor. Útban a Majakovsky hajó felé, szerény anyagiakkal járultam hozzá a kétszemélyes utcai énekesek produkciójához, majd számolgatva, hogy hazai szeretteim közûl kiknek megajándékozására is van elkötelezettségem, vetettem be magam a kikötöig vezetõ hosszú de elkerülhetetlen – nem rossz üzletpolitika! – bazársorba, ahol kedvemre nézelődtem fémbõl készített, vörös csillaggal dekorált pálinkás flaskák, kézzel festett – eredetinek hirdetett?! – házi ikonosztázok, róka prémek, usánkák, szõttesek és sok más portéka között. Mert hogy helyi jellegzetességek nélkûl, nem múlhat el, egy idegenbeli vakáció sem. Vagy még is?
(Folytatjuk!)
Susan T. de Buzna dr.