Nagymágocsi Kastélyotthon – Hogyan tovább?

A Csongrád Megyei Intézményfenntartó Központ állásfoglalása a Nagymágocsi Kastélyotthon fenntartásával kapcsolatosan:

 
– A Csongrád Megyei Intézményfenntartó Központot semmilyen határidő nem befolyásolja, nincs döntési kényszerhelyzetben annak kapcsán, hogy átadja az intézmény fenntartását.  A kastélyotthon fenntartójaként az a feladata, hogy a jogszabályi feltételeknek megfelelően gondoskodjon az ott ellátottakról, és a jó gazda gondosságával az ingatlan megfelelő műszaki állapotáról.
 
–  A „Nagymágocs ügy” kibontakozására okot adó 1106/2012. (IV. 11.) Korm. határozat mindössze arról szól, hogy a NEFMI (azóta EEMI) vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy a Megyei Intézményfenntartó Központok által fenntartott szociális és gyermekvédelmi intézményeknek az elhelyezkedésük szerinti települési önkormányzat vagy egyházi, valamint elhelyezkedésük szerinti belső egyházi jogi személyek részére történő átadása miképpen valósulhat meg, valamint a vonatkozó jogszabályokat ennek megfelelően miképpen kell módosítani. Azonban ez a határozat semmilyen nyilvános felhívást nem tartalmaz. A Délmagyarország című napilap június 26-i számában megjelent cikkben megfogalmazott állítás, amely azt sejteti, hogy nyilvános felhívás volt és pályázni kellett, nem felel meg a valóságnak. 
 
–  Fábiánsebestyén önkormányzatának figyelmét egy pályázat, (a TIOP 3.4.1. A-11/1 jelű, “Bentlakásos intézmények kiváltása “A” szociális intézmények komponens” nevű) keltette fel. Tény, hogy Fábiánsebestyén önkormányzata megkereste az Intézményfenntartó Központot, és írásban is jelezte, hogy a 1106/2012. (IV. 11.) Korm. határozatra hivatkozva át szeretné venni az intézmény fenntartói jogát, majd az említett pályázat segítségével szeretné azt kiváltani. Időközben kiderült, hogy a pályázaton a település nem indulhat,mert a kiírás szerint ez a pályázat a fogyatékkal élő személyeket, valamint a pszichiátriai és szenvedélybetegeket ápoló-gondozó intézményekre lett kiírva és nem idősek otthonára, mint amilyen a Nagymágocsi Kastélyotthon. Ennek ellenére a település továbbra is fenntartja a korábbi szándékát, és átvenné az intézmény fenntartását.
 
–  Tény az is, hogy ezt követően Nagymágocs képviselőtestülete is kinyilvánította ugyanezt a szándékát. A polgármester úrral többször tárgyalt a MIK vezetése, minden alkalommal biztosítva őt arról, hogy nincs veszélyben egyetlen nagymágocsi dolgozó munkahelye sem.
 
– A fenntartó-váltásnak egyébként nincs jogi akadálya. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 91. § (2) bekezdése teszi lehetővé egy intézmény fenntartásának átadását. A jogszabályi megfogalmazás lehetővé teszi és tette már eddig is azt, hogy ez  két irányú folyamat legyen, vagyis korábban a megyei önkormányzatok, most pedig a Megyei Intézményfenntartó Központok is átadhatnak településnek intézményt egy megállapodás értelmében.
 
– A Szt. 91. § (3) bek. szerint a két fél között megkötendő megállapodáshoz a szociális- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter jóváhagyására is szükség van, továbbá a MIK státuszából fakadóan a Kormánymegbízott ellenjegyzésére is szükség van.
 
– Tekintve, hogy az ingatlan tulajdonjoga a MNV Zrt.-nél van, a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI tv. előírásainak figyelembe vételével szintén megállapodást kell kötni, amelyben az ingóságok tulajdon/használati jogát szintén meg kell határozni.
  
– Az esetleges átadás kapcsán kezdeményezni kell a KIM felé, hogy a CSMIK költségvetési fejezetéből vegyék ki a kastélyotthont és azt az átvevő kapja meg a rá vonatkozó jogszabályok szerint. Ehhez kormányhatározatra van szükség.
 
– Az esetleges átadás kapcsán a munkavállalókat a KJT. alapján értesíteni szükséges az átadást megelőző 30. napig.
  
Az intézményfenntartó központ vezetése nevében:
 
Tápai Péter
A Csongrád Megyei Intézményfenntartó Központ
vezetője

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.