Operatív programok: Támogatásra javasolt projektek a megyében

Szeged Magyarország térképén.jpgA magyarországi 15 db Operatív Program közül a Dél-alföldi Operatív Programot fogadta el elsőként az Európai Közösségek Bizottsága 2007. július 27-én Brüsszelben hangzott el dr. Balogh László, a DARFT elnökének csütörtöki sajtótájékoztatóján.

Az elnök elmondta, hogy ez a döntés az operatív program készítésének közel hároméves sikere. A sikert a régió szakértőinek/partnereinek együttműködése, és a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács munkaszervezetének, a Regionális Fejlesztési Ügynökség Tervezői csoportjának magas szakmai kompetenciája segítette elő.
Dr. Balogh László felhívta a figyelmet arra, hogy a munka még nem fejeződött be, az elkövetkezendő időszakban is kihívások állnak az Ügynökség munkatársai előtt, mellyel a 2007-2013 között rendelkezésre álló források minél hatékonyabb felhasználást projektek fejlesztéssel kívánják elősegíteni. Dr. Balogh László a sajtótájékoztatóján ismertette az elmúlt időszakban megjelent pályázatokat, amelyek nagymértékben elősegítik a Dél-Alföldi Régió fejlődését. A 2007-2013. közötti időszak első pályázati kiírásaként május 07-én jelent meg a Dél-alföldi Régióban a „Kerékpárút hálózat fejlesztése”.  A 2007-08 között rendelkezésre álló összeg 3,1 milliárd Ft. A támogatási összeg mértéke 10-300 millió Ft. Eddig 4 db pályázat érkezett be. Az elnök felhívta a figyelmet arra, hogy az önkormányzatoknak még lehetőségük van pályázatot beadni, hisz a határidő csak augusztus 31-én jár le. A második meghirdetett kiírás az „Önkormányzati és állami tulajdonú belterületi, valamint önkormányzati külterületi közutak fejlesztése”. 2007-08. között 4,73 milliárd Ft pályázati összeg áll rendelkezésre. A támogatás mértéke az önkormányzati és állami tulajdonú külterületi közúthálózat esetén 100-1500 millió Ft, míg a belterületi beruházások esetén 10-400 millió Ft. Pályázatokat 2007. augusztus 16. – november 16. között lehet benyújtani. 2007. július 25-én első körben döntött a kormány a kiemelt projektekről, mely a Dél-alföldi Régióban az előzetesen benyújtott 34 db. projektből, 33 milliárd támogatási igénnyel 14 projekt került támogatásra és 5 projekt továbbfejlesztésre lett javasolva. A támogatott 14 projektből 10 (3 db Bács-Kiskun megye, 4 db Békés megye, 3 db Csongrád megye) négy- és ötszámjegyű útszakasz fejlesztése indulhat meg. 100 km. út fejlesztése közel 5 milliárd Ft-ból valósul meg az elkövetkezendő 2 évben. A kormány több mint 1000 milliárd forint út- és közlekedésfejlesztésről döntött szerdai napon. A döntés része és első lépése az Új Magyarország Fejlesztési Terv hét éves közlekedésfejlesztési koncepciójának, melynek célja az élhetőbb, gyorsabban és kiegyensúlyozottban fejlődő Magyarország megteremtése. A szerdai kormánydöntéssel új nyertesek születtek: a közlekedési kiemelt projektekről a kormány mint stratégiai fontosságú fejlesztési javaslatokról döntött. Dr. Balogh László elmondta, hogy a közlekedésfejlesztés három fő területet érint: vasútfejlesztés, közúthálózat-fejlesztés, városi villamosközlekedés fejlesztés. A Dél-alföldi régióban összesen 14 kiemelt projekt javasolt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium és a Regionális Fejlesztési Tanács. Ebből 12-t támogat a kormány. A támogatott projektek tervezett teljes bekerülési nettó költsége 212,5 milliárd forint. (Támogatás várható értéke 199 md Ft.)  Balogh László felhívta a figyelmet arra, hogy a régió a harmadik legnagyobb támogatáshoz jutott. A projektek között 161 km. út építése, ill. megújulása szerepel. Ebből Csongrád megyében pedig 89,7 km. épülhet.   
Szegedi villamos hálózat fejlesztése. Szeged közlekedés fejlesztési koncepciója kiemelt célként kezeli a városi környezet védelmét, a környezeti terhelés, a zaj és szennyezőanyag kibocsátás mérsékelését. Ennek megfelelően a program része az elektromos vontatású közlekedési rendszer elemeinek fejlesztése. Az elektromos közlekedési rendszer fejlesztésének csomagja több elemet tartalmaz, melyek mindegyike önmagában is több műszaki beavatkozásból és intézkedésből áll: 1-es és 4-es villamos nyomvonalak rekonstrukciója, 8-as trolibuszvonal kiépítése, villamos és trolibusz telephelyek rekonstrukciója (II. ütem); 3-as villamos nyomvonal rekonstrukciója; 2-es villamos nyomvonal kiépítése, 10-es trolibuszvonal kiépítése; villamos és trolibusz telephelyek rekonstrukciója (II. ütem); villamos tápellátó hálózat fejlesztése; háttérbázis, telematikai rendszer fejlesztése; Az új 2-es villamos nyomvonalán 9 db. korszerű alacsonypadlós villamos beszerzése; az új trolibusz vonalakra szükséges 11 db korszerű alacsonypadlós trolibusz beszerzése. A beruházás nettó bekerülési költsége: 24,886 milliárd forint. 
451. sz. főút Csongrád elkerülő szakasza. A projekt keretében 4,5 km út kerül megépítésre. A beruházás nettó bekerülési költsége 3 milliárd forint. 
– 47. sz. főút Algyő – Hódmezővásárhely négy sávra bővítés III. ütem. A projekt keretében 4,6 km. út kerül megépítésre. A beruházás nettó bekerülési költsége 3 milliárd forint. 
M43 gyorsforgalmi út Szeged – Makó közötti szakasz kivitelezése. A projekt keretében 31 km. út kerül megépítésre. A beruházás nettó bekerülési költsége 59,373 milliárd forint. 
47. sz. főút Csongrád megyei szakaszának burkolat megerősítése. A projekt keretében 48,4 km. út kerül megépítésre. A beruházás nettó bekerülési költsége 3,817 milliárd forint. 
5. sz. főút Szeged elkerülő III. ütem vasúti feljáróval. A projekt keretében 1,2 km. út kerül megépítésre. A beruházás nettó bekerülési költsége 1,348 milliárd forint.

DARFT Sajtó Kecskemét

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.