Az életre “gyúrnak” a jövő kereskedői
A Zsoldos Ferenc Mûszaki Szakközépiskola és Szakiskola 12.K. osztályos tanulói Buborné Zámbó Etelka tanárnõ irányításával a gyakorlatban is igyekeztek megismerkedni a bankok világával. A közgazdaságtan-marketing tantárgyból idén érettségizõ fiatalok érdekes tapasztalatokat szereztek.
– Kereskedelem-marketing szakirányú szakközépiskolai képzés 1997-tõl van az iskolában, bár ‘91-tõl három éves szakmai képzésben élelmiszer és vegyi áru eladókat képeztünk a vásárhelyi intézmény kihelyezett tagozataként. A négyéves élelmiszer és vegyi áru kereskedõ szakképzés 2000 óta mûködik, – sorolja a tanárnõ, aki az elméleti képzés mellett kiemelt hangsúlyt helyez a gyakorlati tapasztalatok megélésére.
Ennek szellemében közel harminc fõs végzõs osztályát öt csoportra osztotta. Kijelölte a csoportok vezetõit, akik maguk választották ki osztálytársaikat a feladatokra. A teendõjük egy helyi bankfiók felkeresése volt, s ott piackutatást kellett végezniük arról, hogy a pénzintézet milyen lakossági szolgáltatásokat nyújt, hány fõvel és milyen feltételekkel üzemel.
A diákok változó sikerrel birkóztak meg a feladattal, és különféle tapasztalataikról számoltak be a minap 11.K. osztályos társaiknak. A kiválasztott bankfiókban kapott tájékoztatókból CD-re összefoglaló, ún. power pointos anyagot készítettek.
Módom volt végignézni három beszámolót, és megállapíthattam, hogy rendkívül jól felkészültek a tanulók annak ellenére, hogy nem minden kiválasztott helyszín volt egyenrangú partner ahhoz, hogy a fiatalok kifogástalanul oldhassák meg a feladatot. Szecskó Katalin csapata pl. szerepjátékkal találta fel magát, hogy megfelelõ információkhoz juthasson. Bevetették kreativitásuk teljes tárházát, még ügyfeleket is megkérdeztek, hogyan vannak megelégedve a kiválasztott pénzintézet szolgáltatásaival.
Volt azonban olyan csapat, amely az elsõ elutasítás után feladta, de olyan is, amelyik csak-csak elérte, hogy fogadják õket. Kósa András és barátai voltak a legszerencsésebbek, mert az elsõ próbálkozásra partnerként kezelték õket az egyik helyi banknál. András és Katalin a projektoros bemutató során nagyon gördülékeny, ügyes elõadást produkált. A fiatalabbak a vártnak megfelelõen nagyon vegyesen fogadták a hallottakat. Volt olyan kislány, akinek már az információk nem jelentettek újat, de olyan is, aki hasonló munkához azonnal kedvet kapott. Persze ennek az ellenkezõjére is akadt példa.
A tanárnõ közgazdász, korábban több cégnél dolgozva tett szert a gyakorlati tapasztalatokra. A bemutató után felhívta a tanulók figyelmét a belsõ késztetés fontosságára, vagyis arra, hogy akarják kezelni a felmerülõ problémákat, legyen kitartásuk a feladataik megoldáshoz.
Fontos tudni, hogy a marketing nem csak reklámot jelent. Magában foglalja a piackutatást, kapcsolattartást, tárgyalástechnikát, valamint a termék- és árpolitika mellett az eladástechnikát is. A két már említett csapat mellett sikeresen vette az akadályokat Virág Anita és Suti Erika csoportja is.
– Osztályzat is járt a feladat teljesítéséért? – kérdeztük.
– A csoportok vezetõi osztályozták társaik munkáját, hiszen a cégeknél a mindennapi életben is a vezetõk ítélik meg munkatársaik teljesítményét. – hangzott a válasz.
– Fontos eredménynek tartom, hogy élvezték a közös munkát. Megismerték, milyen csapatban dolgozni. Az ilyen jellegû feladatokkal sokat fejlõdik beszédkészségük, kreativitásuk. – hallhattuk.
Buborné Zámbó Etelka arról is beszélt, hogy jövõre megszûnik a kereskedelmi technikus képzés. Módosul a tananyag, s még sok más. A szabályok állandó változása a tanároktól is komoly önképzést kíván.
Kép és szöveg:
Dömsödi Teréz