2013-ig tartó uniós projekt = túlélés?
A Klauzál Gábor Általános Iskolában egy sikeres pályázatnak köszönhetõen hét évre szóló, az egész életen át tartó tanulás iránti igény kialakulását célzó programot ismertettek a pedagógusok a minap.
“A kompetencia alapú oktatás” címet kapta az a HEFOP pályázat, amelyre a Klauzál Gábor Általános Iskola tantestülete pályázott az elmúlt év folyamán. Mint kiderült a néhány nappal ezelõtt tartott projektismertetõ összejövetelen, elképzelésüket siker koronázta. Szûcs Lajos alpolgármester maga is úgy fogalmazott, nem tudták a pedagógusok, hogy birkóznak meg mindazzal, ami a cím mögött rejlik. Azonban az õszinte szándék, a gyermekekért való tenni akarás új módszert, több tudást és változó szemléletet hozhat tanárnak, diáknak egyaránt.
S bizonyára hoz is, hiszen ennek az intézménynek is szembe kell néznie az egyre csökkenõ gyermeklétszám következményeivel. Ez a program azonban egészen 2013-ig jelent konkrét feladatokat, s egyben perspektívát is nyújt a tantestületnek.
Tariné Lantos Piroska igazgatónõ azt a folyamatot mutatta be, amíg a pályázat benyújtásáig eljutottak. Elmondta, hogy az iskola folyamatosan, nyertes pályázatok egész sorával szerezte meg azt a tapasztalatot és önbecsülést, amely ennek a programnak a kidolgozásához adott elegendõ bátorságot. A változás, megújulás szándéka tavaly októberre formába öntötte a pályázatot, s miután azt határidõre benyújtották, vártak az eredményre. A döntés kicsit késve, ez év március elejére született meg. Szentesen összesen három intézmény, országos szinten közel hatszáz iskola pályázata minõsült támogatásra érdemesnek. A Klauzál mellett a szentesi Kiss Bálint Református Általános Iskola, valamint a Boros Sámuel Közgazdasági Szakközépiskola került a nyertesek közé.
A projekt menedzsere az iskola igazgató-helyettese, Molnárné Szalai Edit fejtette ki, mit is jelent a kompetencia alapú oktatás fogalma. Pályázati munkájuk egy elõzetes statisztikai felmérésre is alapoz, amely meglehetõsen negatív mutatókat eredményezett. A kompetencia alapú tanítás az elvárható ismeretek, és a magasabb követelmények összessége.
A pályázaton az Európai Unió Szociális Alapjától 13,5 millió forintos támogatást nyertek. Ezt az összeget a Magyar Állam további 4,5 millió forinttal egészíti ki. Ez utóbbi részt digitális táblák, projektorok, notebookkok, multimédiás számítógépek vásárlására kell fordítaniuk.
A program megvalósítása két éves, ám az eredményt további öt évig, tehát 2013-ig fenn kell tartaniuk. A tényleges cél az életen át tartó tanulás feltételeinek és ez iránti tanulói igénynek a megalapozása, a tanulói alapképességek fejlesztése. Ennek érdekében a projektben részt vevõ pedagógusok folyamatos továbbképzéseken vesznek részt. Kiemelt hangsúlyt helyeznek az idegen nyelv oktatásán túl a szövegértés, szövegalkotás fejlesztésére alsó tagozatban, az életpálya építés alapjaira, valamint a matematikai logikai érzék fejlesztésére már elsõ osztálytól. Ebben a tanévben az elsõs, másodikos és ötödikes tanulók kapcsolódtak be a kompetencia alapú oktatásba, jövõre az elsõ, második, harmadik, ötödik és hatodik évfolyam is felveszi ezt a módszert. Ezután pedig minden osztályra érvényesek lesznek az uniós trendek. Ennek szellemében átdolgozzák pedagógia programjukat, helyi tantervüket és tanmeneteiket. A programban az iskola részérõl részt vesz további kilenc kolléga és legalább ennyi különféle partner intézmény.
S hogy mit várnak mindettõl? Mind az oktatás minõségének, mind tárgyi feltételeinek javulását. Pedagógusaik a szakmai és módszertani megújulás útján gyakorlatiasabb oktatásra lesznek képesek. A diákok egészségesebb személyiségfejlõdésére számítanak, továbbá magabiztosabbak lehetnek problémáik megoldásában és a konfliktusok kezelésében. Megtanulnak csapatban, együtt dolgozni, és az iskola befejeztével jobban megfelelnek majd a munkaerõ piaci elvárásoknak. S amint már említettük, képesek lehetnek az egész életen át tartó tanulásra.
Kép és szöveg: Dömsödi Teréz